lördag 1 november 2008

Jakten på den röda julkulan - efterlysning












Bilden är lånad från svt.se

I år är det första året vi bor i en lägenhet stor nog att hysa en gran till jul och gran ska det bli. Problemet är bara att jag inget julpynt har utan måste se till att skaffa mig det inom en rättså snar framtid. Som jag sa i föregående inlägg så är jag ganska konservativ vad det gäller julpyntet. I det här hemmet finner inte så värst mycket nymodigheter nåd. Julen är röd, naturfärgad eller möjligen vit enligt mig. Sen får House Doctor, Green Gate och allt vad de heter producera hur många snygga pastellfärgade juldekorationer de vill. Förstå mig rätt, jag tycker att de är jättevackra men de förmedlar liksom ingen riktig julkänsla till mig. Egentligen tycker jag bäst om gammaldags pynt, men det är både svårt och dyrt att få tag i äkta sådant så då blir det till att hitta nytillverkat i gammaldags stil och det är inte så lätt har det visat sig. T.ex. är det snudd på stört omöjligt att hitta en klar,röd kula (typ lik den ni ser på bilden).

Gammaldags stil är ju annars väldigt på tapeten. Var och varannan bloggare skriver ju spaltmeter om shabby chica gamla loppisfyndade möbler som de såklart vill matcha matcha med pynt i samma stil. Tyvärr går den här stilen i mycket ut på att hålla sig till neutraler och "färgen" framför alla är vitt. De röda, vackra julkulor jag minns från att jag var liten lyser med sin frånvaro. Istället är butikshyllorna fyllda med krispigt silvriga (i många fall fattigmanssilvriga) dekorationer och vansinnigt blingbling i form av glittrande djur...Inte direkt drömmen för en som vill ha en gran med röda glaskulor. För det ska ni veta att råkar man hitta en röd kula så kan man ge sig på att det är en billig variant i plast med fula skarvränder på sidorna där den pressats samman! De röda kulor av glas som jag trots allt hittat hittills har varit smyckade på de mest konstfulla vis men jag vill ju bara ha en enkel kula som får ståta endast i sin djupröda glans. Det kan väl inte vara så svårt? Hjälp mig snälla! Var hittar jag dem?

1 kommentar:

Anna sa...

Jag köpte fina glas kulor på Åhlens förra året...