söndag 21 december 2008

Rödkål

Rödkål är ett trevligt inslag på julbordet tycker jag, särskilt som där ofta råder inflation av proteiner och fett och grönsakerna hamnar i skymundan. Den här sötsyrliga kålen passar bra till både köttbullar och revbensspjäll och eftersom den går bra att frysa kan man lätt förbereda den i förväg.














Rödkål en himla massa
ca 1 kg rödkål
1 stor gul hackad lök
3 röda juläpplen med mycket smak
1,5 tsk salt
4 kryddnejlikor
5 kryddpepparkorn
2,5 msk svartvinbärssaft (eller socker och vinäger)
ev. 0,5 msk vinäger
ca 2 msk smör

Strimla rödkålen fint. Hacka löken. Riv äpplena. Fräs löken länge, 5-10 min, i smör. Tillsätt kål och äpple. Blanda väl och krydda. Låt det hela koka under lock i ungefär en halvtimma. Smaka av med svartvinbärssaft. Jag tycker om när kålen är lite syrlig så jag tillsatte lite extra vinäger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag köper en burk och får äta ensam.

Fridolin sa...

Ja, smaken är som baken. Hit komemr det en bunt rödkålsälskare så jag gjorde en stor gryta. Det var första gången jag lagade egen, men den blev god så det kan jag nog göra igen.