lördag 7 november 2009

En doft av jul till söndagsfikat?














Fick lust att baka här på eftermiddagen så just nu står en plåt ingefärskakor med citron i ugnen och sprider en kryddig doft i hela köket. Receptet hittade jag av en slump på DN och eftersom det var min kokboksfavorit Anna Bergenström som var mamma till receptet var jag ju bara tvungen att provbaka dem. Sitter just och knaprar på en av hörnbitarna från första omgången och de blev verkligen goda! De påminner lite om de kolakakor som min gammelfarmor brujade baka när vi var små men med lite mera bett. De är kryddiga, söta med ett fräscht inslag av citron så jag tror att de kommer att passa perfekt till adventsfikat, om de räcker så länge vill säga. Om du är sugen på att baka dem själv finns receptet här.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Ser gott ut, kul med lite annat än bara det vanliga på kakfatet!

Jul i laloland sa...

Förfrågan: Receptet på ingefärskakorna...kan man få det???
Låter gott och precis som Ulrika säger ovan; Kul med lite annat och nytt!

/Jessica

Fridolin sa...

Oj, funkar inte länken? Tanken var att man lätt s kulle kunna klicka sig vidare till Dn och i orginalreceptet. Ska kola upp detta. Funkar det inte skriver jag av det.

Fridolin sa...

Jessica: Har kollat länken men den verkar funka? Om du inte får fram det kan du väl hojta så skriver jag av receptet. Det är samma kakor som hos DN men deras är lite snyggare...