tisdag 1 januari 2013

Julpyntet hemma

Nedan följer lite bilder på favoritpynt i urval. För er som följt bloggen ett tag är det nog gammal skåpmat men för mig är det en liten minneshjälp för framtida julinspiration - "Se där! Det året hängde vi minsann smällkarameller i granen och din fars gamla jukulor, kottar och klockor fick alla vara med i granen. Det var väl fint!?" 

Julhjärtat fick jag en jul för många år sedan av en gymnasieklasskamrat och jag tycker det är så fint,  rustikt och väldigt juligt på något vis och påminner mig dessutom om henne. 

Adventstjärnan har jag haft lite delade meningar om under åren. När jag var liten hade jag en likadan, om än något mattare i färgen, som var arvegods efter gammelfarmor och sen när jag flyttade hemifrån köpte jag en likadan (eller var det mamma som gjorde det?,  jag minns inte)  men då tyckte jag ett tag att den hade lite pensionärsvarning och var lite skämsig sådär men ändå barndomsnostalgisk så den byttes inte ut. Nu tycker jag att den känns väldigt retro och gammaldags på ett lite schysst, lite 50-talsaktigt vis. Jag har t.o.m. funderat över om stjärnans lite fulsnygga kusin finns kvar hos mor och far (en plåtstjärna med utstickande ljusstaksljus om ni fattar vad jag menar). Den känns nämligen väldigt het nu, i alla fall om man gillar retrostilen. 

Själv har jag ju som alltid svårt att hålla mig till en stil, jag blandar och ger. Lite lantliga blockljus i mossa här,  romantiska änglar där, en femtiotalskula och en ny adventsstjärna och det är kanske det som gör julmyset?




Inga kommentarer: