onsdag 26 oktober 2011

Allers julmagasin

Allers julmagasin köper jag varje år, och om jag mot förmodan inte gör det snyltläser jag mammas. Årets julmagasin kändes dock lite trött tycker jag. Förmodligen för att jag inte är Allers genomsnittliga läsare. Jag är inte så förtjust i layouten som smakar väldigt mycket veckotidning för pensionärer. Och jag undrar i ärlighetens namn om pensionärer uppskattar den heller. Små artiklar med ännu mindre bokstäver torde ju inte vara det bästa om man börjar få lite dålig syn t.ex.

Innehållsmässigt är väl tidningen okej men den känns lite småtråkig. Vissa inslag känns t.o.m. lite poängslösa, som ett tvåsidorsuppslag om glädjen att skapa tillsammans. På bilderna binder glada damer kransar och dekorationer av halm och mossa men det finns egentligen ingen bra beskrivning av hur man ska tillverka kransarna .

Några enstaka recept finns utspridda i tidningen, men även de känns lite fantasilösa. Behöver vi verkligen ett recept till på lussebullar och glögg? Inte heller pepparkaka och ädelost känns speciellt revolutionerande år 2011. Troligen är detta ett förlagsdrag för att vi ska köpa "modertidningen" som brukar innehålla mycket recept. Snålt!

När det gäller pyssel och pynttipsen är det framförallt papperspysslet som vinner min gunst. Handarbete är inte riktigt min starka sida så mönstren för stickning och sömnad går mig lätt förbi, liksom hemgjorda smycken. Jag har svårt att se mig själv genomföra projekt "tenntrådsarmband". Pastelliga ugglor och kitschiga grisar faller mig mer i smaken även om jag inte nödvändigtvis vill ha dem i min egen gran.

En del pynt är faktiskt riktigt fult, som tipset att spänna upp spetsband i en stjärna på väggen att fästa julkorten på. Jag tänker lite på häxor när jag ser det där pentagrammet uppspänt på väggen.

Jag får heller inga julmyskänslor av inredningstemat "Rustik romantik". Här har stylisterna kombinerat grått och rosa med den franska lantstilen. Det är rost och patina som möter rosa, skira blommor och kors. Personligen tänker jag kyrkogård när jag ser en krans av nejlikor (trendiga nu men ändå) och liljor hängande kring halsen på en sorgsen ängel eller en gisten järngrind.  Nejlika mot granbarr smakar också begravning. Nej, Allers får inte riktigt till det i år. Lägg  pengarna på en annan blaska är min rekommendation!

2 kommentarer:

Helly sa...

Håller med dig. Inte tidningen som kanske får ligga kvar i julgömmorna. Det behövs, som du säger, en uppdatering. De verkar vara osäkra på sin målgrupp.

Jessica sa...

HAHAHA, jag VET!!!!!! jag tänkte samma sak om stjärnan - snacka "förhäxad a´la 90-tal". Helt fruktansvärt. Men jag gillade några småsaker i pysselväg och fina bilder. Men något mer än så bjöd inte Allers på iår. Den kändes tunn och lite fattig på innehåll. Kanske de ska satsa p åatt fylla ut sitt vanliga nummer rejält istället?