måndag 24 oktober 2011

Isabellas 109 underbara idéer för julen

Innan jul är jag en riktig tidningsknarkare. Jag prenumererar på Allt i Hemmet så deras julspecial dimper ju ner i brevlådan automatiskt men jag nöjer mig liksom inte med ett futtigt magasin så här innan jul utan brukar köpa ett par till. I väntan på AiHs julspecial har jag köpt Isabellas julnummer och Allers julmagasin. Om du inte har lust att lägga pengarna på en massa olika tidningar kommer här en liten recension.

I valet mellan Allers och Isabellas skulle jag utan tvekan välja Isabellas om jag bara fick köpa den ena. Tidningen har snygg layout, en trevlig blandning av inredning, blommor,  mat och pyssel. Dessutom har den en modernare framtoning.

Första riktiga uppslaget består av en färgsprakande, fantastiskt vacker juldukning som känns fräsch och nyskapande,  även om jag själv helst dukar i traditionella julfärger. Det ges flera bra idéer på hur man dukar snyggt med små medel och sådant är jag väldigt svag för. Jag gillar att använda sådant som redan finns hemma.

Det finns också recept som passar både till julbordet eller till höstfesten. Recept på olika teman såsom nötter, julkakor från olika länder, vilket jag tyckte var lite skoj.

En stor del av tidningen ägnas också åt hur du själv fixar en personlig adventsljustake eller en vacker dörrdekoration och även här har man lyckats tänka lite "utanför boxen". Det känns kul och nytt. Ett annat roligt inslag är uppslaget om gammaldags pynt som känns inspirerande men samtidigt klassiskt.

Detta nya fräscha som gör tidningen rolig riskerar dock också att bli dess svaga sida. Traditionalisten riskerar att känna sig lite övergiven här.  Det finns förvisso ett reportage med pynt och inredning i klassiska färger och visst känner vi igen kaneldoften i kakorna men tidningen känns danskpräglad både vad gäller inredning, pynt och recept så vill man ha mer hemvävd svensk jul är kanske det här inte jultidningen för dig men personligen gillade jag den skarpt.




5 kommentarer:

Jul i Laloland sa...

JAg håller med dig!!! Isabellas alla gånger!

Tomtens Dotter sa...

Jag gillade också Isabellas. Visst, mänga inslag kändes väldigt kitschiga, men det var BRA idéer. Och man kan ju faktiskt genomföra dem i rött och vitt, istället för i rosa :-)

Victorias Jul sa...

Jag vill också ha en massa tidningar runt jul, men man kan ju inte köpa alla (eller det kan man väl men jag tycker det är lite onödigt lägger hellre pengarna på andra saker också runt jul) hitintills har jag bara köpt Allers Julmagasin, men jag ska köpa Hembakats julnummer sen får vi se vilka fler det blir.

Anonym sa...

Hembakats julnummer-det var en fröjd för ögat det. Du kan läsa den här nästa vecka när jag läser dina julmagasin.
Kram/M

Helly sa...

Spännande recension! Måste erkänna att denna tidning gått mig helt förbi. Måste kolla in tidningshyllan redan imorgon :)