lördag 29 oktober 2011

Pysselinspiration

Franska tidningen "Marie Claire idées" har många fina pysselidéer, särskilt runt jul. På deras hemsida kan man hitta massa inspiration till fina juldekorationer. Tyvärr måste man abonnera på tidningen  (18 euro/år) för att kunna ta del av arbetsbeskrivningarna men bilder säger ju mer än tusen ord så jag rekommenderar er ändå ett besök!

Läser ni franska kan ni också läsa presentationen av varje idé och få er ett gott skratt. Sverige verkar vara väldigt hett i julsammanhang. Jag hittade hela tre artiklar där Sverige och "St Lucie" nämns. Våra lussekatter dök t.ex. upp under namnet "brioches au safran" och så här lyder (på ett ungefär) början till introduktionstexten som hör till bilden ovan:


"God Jul!  som högtiden heter i  Sverige. Vi sluter våra ögon och föreställer oss frusna fjordar insvepta i dimma, hjortar som springer genom snön".

Visst låter det idylliskt? Fast fjordar förknippar jag förstås med Norge men Sverige och Norge är nog samma sak om man kommer till Frankrike. Det är ju La Scandinavie. Hursomhelst tycker jag att sidan bjuder på en hel del fint och inspirerande pynt. Vad tycker ni?

Bilder Marie Claire Idées

3 kommentarer:

Metronyx sa...

Men visst är ofta idén om ett land och beskrivningen mer intressant än den verkliga upplevelsen. Rådjur som skuttar runt ser vi norr svenskar ofta , men hjortar det är exotiskt även för oss.

Fridolin sa...

Jo, så är det nog. Rådjur känns mer Sverige tycker ju jag men i mina ursprungliga hemtrakter är hjort ungefär lika vanligt fast stammen inplanterades så att den dåvarande kungen skulle få något kul att jaga. Sen rymde hjortarna och finns nu överallt. :)

Marie/Underbara Juletid sa...

Det låter idylliskt! Tack för tipset.