söndag 28 oktober 2012

Drömhem & Trädgård


Jag köper osunt mycket tidningar när det lider mot jul och trots att priset var väl högt (65 kr) trillade jag dit igen och köpte Drömhem & Trädgårds julnummer. Jag blev lockad av omslaget som andades retro och fest i otraditionella färger och jag behövde inte bli besviken på innehållet heller. Av de tre magasin jag har avverkat hittills vinner Drömhem & Trädgård lätt!

Uppslagen känns genomtänkta och bjuder på julmys i olika stilar. Först ut är ett reportage (heter det så när det mest är styling och bild?) i pasteller som var helt ljuvligt, även om jag mest gillar pasteller på sommaren.

Omslagsbilden har ett eget uppslag där temat känns väldigt retro och glammigt och det är också väldigt lyckat. Guld och grönt dominerar färgmässigt med inslag av djupt sammetsrött och trots att det inte alls är min julstil blir jag peppad på idén (och sugen på att tapetsera i turkost).

Vidare finns det en pysselkalender, ett reportage om en kvinna som bakar fantastiska pepparkakshus, julrecept, julklappstips och en lista över julmarknader i Sverige. Allt en julnörd behöver helt enkelt.

Allra bäst i tidningen är dock kanske "3 granna granar", ett granpyntningsspecial där tre olika stilar presenteras (sirligt dekorerad i rött och grönt, plastgran i pastell eller, min personliga favorit, antikt och traditionellt).

Tidningens downsides då? Hemma-hos- reportagen tyvärr, men det beror mest på att de ter sig en aning bleka i jämförelse med resten av tidningen och för att de representerar sådant vi har sett förr, klassiska julhem (ett med mycket rött och grönt och ett i den vita stilen). De bjuder inte på några överraskningar men likväl på julstämning. Det är också lite extra kul att ett av dem ligger inte så långt från mina hemtrakter.

Jag är inte heller över mig i recepten som Monica Ahlberg bjuder på. Visserligen känns de nyskapande och de är vackert och läckert upplagda men på jul vill jag inte bli bjuden på skinkstek, avokadosås eller lammbullar och brietårta. På jul vill jag ha jansson, skinka och must. Möjligen kan jag tänka mig att testa roséglögg men i mellandagarna, när man börjat tröttna lite på den traditonella julmaten kommer kanske recepten till pass?

5 kommentarer:

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Brietårtan tycker jag känns som en höjdare till glöggfest. Inte till julbordet så klart, men just på ett glöggmys så känns den toppen!

Jessica sa...

JAAAAAAAA! JAg håller med dig i precis allt!!!!
Granna granar är underbart - kvinnan med pepparkakshusen, displayen av olika julsaker och retro guld-grön grejen. Bara sååå myspys.

Monicas recept tycker jag dessvärre sällan är roliga, så det här var inte något att hurra högt över.

Du är så bra på att sätta ord på det Fridolin!

Erica aka tomtens dotter sa...

Till dig: http://tomtensdotter.se/2012/october/inte-sa-lite-mallig-2.html

Sanna Christmas sa...

Man får slösa lite, särskilt kring jul ;)

Husochinredning.se sa...

Kring jul är det som Sanna säger faktiskt OK att slösa lite hehe ;)