lördag 24 oktober 2009

Mysiga julböcker

När det börjar bli kallt och ruggigt ute och jullängtan börjar växa sig stark är det mysigt att krypa upp i soffan under en filt med ett par julböcker. Själv har jag två favoriter som jag kan bläddra i om och om igen bara för att bilderna är så fina.

Den första är "Vinterns goda ting" av Anna och Fanny Bergenström. Boken gavs ut i ny upplaga förra året om jag inte minns fel och den innehåller både recept på mat för höstruskiga dagar, mängder av recept på julmat och godis men innehåller även ett kapitel om julpyssel och julens blommor.


Den andra är Hannu Sarenströms "Vinterkalas", också den bredden till fylld av munvattnande recept, vackra bilder och personligt skrivna texter.Hannu tar oss med på glöggkalas i stallet, gammaldags korv-stoppning och överdådiga julbord. Att Hannu dessutom huserar i mina gamla hemtrakter runt Kinnekulle gör säkert att mitt hjärta klappar lite extra för denna bok men jag tror att den appellerar till de flesta jultokar.

3 kommentarer:

Maries Julstuga sa...

Visst är böckerna mysiga!

Ulrika sa...

härligt med vinterläsning! fin sida!

Cecilia sa...

Vinterkalas är en fantastisk bok ... Helt klart en favorit i kokbokshyllan här också. Och vilka bilder, sedan! Du vet väl att Hannu har en blogg? Jag längtar tills han börjat skriva om sina julförberedelser för i år :)