lördag 31 oktober 2009

Ytterligare en utmaning

Vem kan motstå en jullista? Inte jag i alla fall! :)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Ja, jag har gjort det en gång men gör helst inte om det. Det blir aldrig riktigt samma sak att fira jul när man har jobbat hela dagen.

Bakar du något till jul? Vad?ja. Pepparkakor och lusekatter brukar det alltid bli och i mån av tid och lust även någon annan julkaka.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?Egenproducerat först och främst. Det är ju så kul att göra!

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?Jag har en svart gjutjärnsljusstake med hjärthängen, inköpt på Indiska för några år sedan. När det närmar sig advent får den röda kronljus. Föra året fick även ett tennfat fyllt med mossa med fyra blockljus agera adventsljusstake.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Både och. Vita stjärnor i vardagsrummet och sedan ett par stakar som placeras ut efter humör.


Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?...eller vad? Klassiskt rött/vitt/grönt (mest).

När julpyntar du hemma?
Det kommer fram lite efter hand. Nya gardiner och adventsstjärnor och stakar kommer fram till första advent. Tomtar och annat mer juligt pynt kommer oftast fram till min födelsedag i veckan innan jul. Egentligen tycker jag an ska vänta till den 23:e men eftersom vi ofta reser bort på julen ställer jag fram sakerna lite tidigare så man hinner njuta lite längre av dem.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in? Nja, en del saker hamnar på samma ställe år efter år men det växlar efter humör.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Julgransbelysning, röda kulor, glitter och helst också vita julgranskarameller.


Har du ett färgtema i granen?
Tema oc tema, jag är traditionalist här är temat samma varje år...:)

Levande gran eller plastgran?
En mördad gran. Plastgranar kan man bara ha om man är allergisk.


Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv? Aktivitet? Njäe. I min familj äter man mest och umgås och så äter man och umgås lite till. På juldagen brukar det bli promenad och sällskapsspel.


Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossa för det mesta eller Dufvenkrooks.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner och helst också apelsiner och äpplen.

Vilken är din favoritjulskiva?
En som jag själv bränt ihop en massa julfavoriter på.


Vilken är din favoritjullåt?
En? Jag gillar ju så många men Nu tändas tusen juleljus har en speciell plats i hjärtat. Tänker alltid på farfar när jag hör den.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Skinkan? Eller nej förresten, Jansson.

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Nej. Vi brukar äta då. Kalle var mer helig förr.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Det är Robin Hood jag vill ha!

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Nej, det kan kvitta.

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Alltid. Han är den riktiga Kalle.

Har ni tomte hemma?
Inte längre.

Köper du julklappar till många?
Ja, har en stor familj med många syskon som alla brukar vara snälla.

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Blandat. Det beror nog på humör och vad för papper man sprungit på.

Roligast att få i sin julklapp?
Något som överraskar.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Oj, vad svårt men riktigt bra bok som jag inte visste att jag ville läsa skulle jag vilja ha. Något att kura ned sig med i en skön fotölj under mellandagarna.

Inga kommentarer: