tisdag 8 november 2011

Vecka med mycket julkul

Bild lånad från Falbygdens ost.














Förra veckan hade jag några dagars efterlängtat jullov. (Ja, några dagar vi lärare har ju tyvärr inte hela veckan ledigt även om jag önskade det). Lovdagarna spenderade jag hos mor och far och förutom att träffa släkten och äta (mest hela tiden faktiskt) så tog vi en tur till ett av Sveriges stora julmeckan -Falbygdens ost.

Falbygdens ost har ni säkert sett i ostdisken men att köpa osten i ursprungsbutiken är ändå lite speciellt. Särskilt om man är en julfåne. Butiken består nämligen av en (stor) del ostbutik och en del (lite mindre) julprylsbutik.

Redan utanför butiken bjuds det på mycket julkänsla. En stor mekanisk tomte kryper ur skorstenen, skyltfönstren är fyllda med granar och konstgjorda renar. När man kliver in blir det än bättre, om man gillar ost alltså och det gör ju jag!

Jag köpte massa ost. En stor bit äkta parmesan, importerad förvisso, men till ett ruggigt bra kilopris, vidare köpte jag två sorters potkäs -en med tranbär och en med kummin, en rökt ost, en bit whisky cheddar och en eldigt stark hårdost till svärföräldrarna.

Ett roligt inslag i ostdisken var att man själv kunde smaksätta sin ost med valfri alkohol med hjälp av en slags stor spruta. Det vågade inte jag mig på för jag tyckte det verkade vanskligt men man hade ju säkert fått hjälp om man hade sagt till i den manuella disken. Nu gjorde inte jag det utan studsade istället in i trängseln bland julpyntet.

Falbygdens ost har ett rätt så stort utbud av julsaker. Faktum är att jag såg att en del kunder kom dit enkom för att köpa porslinstomtar. Jag är inte så fascinerad av tomtar just men jag dreglade ändå lite över vackra julkulor, pappersänglar och fnissade åt ljuden från den snarkande tomten som låg på loftet ovan butiken och sov. Däremot tyckte jag att julsakerna var lite för dyra så jag köpte inga. (Jag har heller ingen plats för dem i och för sig...)

Efter Falbygdens ost styrde  i vår kosa till Skövde där jag och mamma inspekterade både Rustas och Ica Maxis julsortiment. Inte så illa måste jag säga! Rusta är väl kända för sitt pynt men Ica Maxi överraskade med en hel del de också. Särskilt på julkulefronten fanns det en hel del.

Jag hade dock siktat in mig på att titta på några glaskulor i form av flugsvampar som jag hade läst om men det blev inget köp. En del av svamparna hade en otroligt ful form, inte alls sådär bulliga och gulliga som jag vill att de ska vara så det fick vara. Det var faktiskt ett återkommande minus. En snygg julkula såldes tillsammans med en annan kula som antingen var i en helt annan stil eller ful. Jag undrar just om det är ett medvetet drag från Ica? Om man fastnar för en paket med två snygga och får med två helt omatchade kulor måste man ju köpa fler förpackningar eller inga alls för all del...

Roligt var det i alla fall att få sig så här mycket jul till livs på en gång!

1 kommentar:

Helly sa...

Låter som en härlig jultur ni tog. Visst är det där irriterande, man vill köpa nått men då hakar de på nått ytterligare man inte alls vill ha men måste betala för. Mycket osmidigt dessutom att sätt ihop två olika stilar.
Fint du berättade om din dag :)