lördag 30 oktober 2010

En julmagasinsrecension till

Jag har upptäckt en sak om mig själv genom att läsa alla dessa jultidningar. Julstämning tarvar rött, eller i alla fall varma färger för att tilltala mig. Redan omslaget på Drömhem och trädgård fick julnerven att börja pirra och jag behövde inte bli besviken!Tidningen innehåller, precis som Allt i hemmet arrangerade miljöer och autentiska hem men DOT lyckas bättre visa upp olika stilar och jultemat är tydligt och mer genomtänkt, i mitt tycke.

Först uppslaget består av ett läckert vardagsrum som ger ett fräscht och modernt intryck när ett i grunden rättså vitt och avskalat rum julas fram med hjälp av färgranna textilier. Röda kuddar och plädar samsas snyggt med ceriserosa accenter i form av flätade korgar och fina uppläggningsfat. Pyntet är sparsamt men flera mindre granar och vackra blombuketter förstärker julstämningen. Särskilt förtjust blev jag i blandningen av blommor man använder sig av: röda anemoner och vita hyacinter liksom vita ranunkler, rosa hyacinter och röda tulpaner. Det bjuds också på fina pynt- och pysseltips som passar stilen.

Nästa uppslag är ett inredningsreportage från ett hem i klassisk stil, överdådigt dekorerat med blomgrupper, ljus, glitter och mycket rött. Även om stilen inte är helt i min egen smak är det vackert och stämningsfullt och jag fascineras av hur symmetriskt möblerade och pyntade rummen är utna att det för den skull känns tråkigt. Jag gillar också att reportaget har en diger guide till hur man själv fixar till en liknande stil.

Lite lustigt heter nästa bilduppslag "Den blomstertid nu kommer...". Här har man satsat på två klassiska färgteman: röda julblommor i kombination med grönt och vita julblommor blandat med grönt och silver. Det är snyggt men inget du inte hade kunnat tänka ut själv.

Därefter följer bilder av ett hem i den vid det här laget oerhört utjatade vita lantstilen. Detta är nog tidningens tråkigaste del, inte en tillstymmelse till jul på dessa sidor. Gillar du lantligt vitt men med julig touch ska du istället bläddra fram några sidor. Där presenteras ett riktigt Madickenhem där det vintervita bryts av med hjälp av rutiga gardiner och en och annan röd detalj. Kolla in husets pardörrar i röd klarlack till exempel!

Även den vars hjärta klappar för färgrikedomen och mönsterbilder från fjärran Östern får sitt lystmäte. Delen "Julefrid i varje vrå" ,som också pryder omslaget, sjuder av julglädje. Glittriga och orientaliskt mönstrade julgranskulor, vackert mönstrade röda tapeter och generöst med ljuslyktor ger rummet varmt och känsla av julmys. I like!

Mot slutet av DOTs julnummer presenteras tidningens största tillgång. Här visas tre granstilar upp och det mesta av julgransprydnaderna går att tillverka själv med rätt små medel. Glamourgranen är klädd med glittrigt presentsnöre och sidenrosetter och de övriga två med exempelvis pappersdekorationer, godis och pepparkaksformar. Det är roligt, uppfinningsrikt och inspirerar till eget pyssel. Precis som jag vill ha det.

Förutom detta medföljer en åtta sidor lång pysselbilaga med urklippsbilder och beskrivningar av hur du virkar julgranspynt. Det finns också en receptdel och en klappjaktsguide.

Drömhem och trädgårds julnummer känns brett och väl genomarbetat. Här finns något för alla smaker och framförallt mycket julmys. Jag kan tänka mig att de som köpt tidningen med tanke på epitetet "trädgård" känner sig lurade. Det finns faktiskt inte någon trädgård alls i tidningen (om man inte räknar julblommorna då). Men överlag är det en bred mix av stilar, kul idéer och jag tvekar inte att rekommendera er att köpa tidningen om ni vill ha en rejäl dos julighet!

5 kommentarer:

Tina´s Jul sa...

Jag älskar dina recensioner! :-)

Sanna Laake sa...

Jag håller med, har helt tröttnat på dessa hem där "vitast vinner" verkar vara ledordet. Men hemmet i Hudik var himla kul eftersom jag har åkt förbi det huset så många gånger och varit såå nyfiken på hur det ser ut inne för man ser redan från vägen att det bor någon inredningsintresserad där.

Therese sa...

Härlig recension! Ser fram emot att läsa tidningen ordentligt imorgon. :)

Fridolin sa...

Kul att ni gillade den! Det var kul att skriva båda recensionerna. :)

Jul hos Mattssons sa...

Åhh det får mig verkligen att längta hem till min tidning... Har inte kommit till den än, men får nog lov att bli ikväll efter att ha läst din recention :-) ...

Kram Linda