tisdag 12 oktober 2010

Lalolandets julutmaning

Viktigast med julen?
Myset och att träffa sina nära och kära.

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde
Nja, jag ger ju dem jag vill ge så då kan det väl inte bli för många.

En riktig julgran med äkta barr är ett måste hemma
Finns det riktiga julgranar med oäkta barr? Jag vill ha en riktig gran, annars kan det kvitta.

Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv

Jo fast jag delar ju glatt med mig av dem.

Jenny Nyström Jul eller Amerikansk Jul?
Jenny Nyströms, lite kargt och stämningsfullt isället för vulgoglittrigt. Jo Jenny blir det.

Mariah Carey eller Carola?
Ingen av dem. Finns ingen anledning att plåga sig för att det är jul. Jag tål varken mickflåsare med divalater eller religiösa fanatiker med hybris.

Ingen riktig jul utan snö på julafton

Så knusslig kan man inte vara. Då får man kanske inte fira så många riktiga jular och det vore ju synd.

Släktbesök ingår alltid i julen
Vi åker oftast hem till min familj men att kuska runt mellan alla möjliga nära och långväga släktingar bara för att det är jul tycker jag inte att man ska göra om man inte verkligen vill det.

Julstjärnor eller Hyacinter?
Julstjärnor i köket och hyacinter i de andra rummen (utom i sovrummet).

Julgranen in i stuga den 23:e eller granen in långt innan dess?
Långt innan dess nuförtiden eftersom vi får ta den när vi får dem.

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Jag är rätt dålig på att rimma på beställning så det gör jag bara på ett fåtal klappar.

Jultomte är viktig
Ja om man har barn annars är det mer utdelningen som är viktig. I min familj har vi en liten ritual kring det. Min sambo tyckte det var lite exotiskt förr.


Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr

Ja, en del av dagen i alla fall men det är ju självpåtaget så det är kärt besvär.

Julkort ska skickas på Posten?
Ja annars är det ju ett julmail..?

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton

Vi tittar alltid på Karl Bertil Jonsson och ibland Kalle Anka.

Julen är mer jobbig än rolig
Nä då skulle jag sluta fira den. Jag älskar ju jul

Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands
Nä, det gör vi inte. Det skulle kännas lite som att häda men det vore rätt intressant att fira jul också i Frankrike, Tyskland eller Australien t.ex.

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
När jag var liten firade vi oftast flera familjer men de tillhörde alltid släkten på ett eller annat vis. Så vi har ingen tradition av att fira med kompisar, vilket annars vore rätt trevligt.

Till vem är det svårast att köpa till?
Pappa. Önskar sig aldrig något men blir glad som ett barn för "rätt" present.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Alberts & Herberts Jul. Jag gillade Trolltider när jag var liten men den var en besvikelse när jag såg om den som vuxen...

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julfirande hos dig?
Michael Nyqvist, Eddie Vedder, John Cleese, Mia Skäringer och Toni Morrison är välkomna alla da'r i julveckan.

Vilka fem kända personer skulle INTE få en inbjudan:

Arne Weise, Alex Schulman, Ulf Ekman (varken han i Ace of Base eller Livets ord-snubben), Josefin Craaford och Maud Olofsson får fira jul någon annanstans.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Jag framförallt men sambon börjar bli lite mer julbiten för varje år med jultokan. :)

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?

Vi klär den ihop och bestämmer ihop men det är nog jag som bestämmer mest i ärlighetens namn. Vår brukar vara klädd med ljus, röda kulor och glitter.

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Ge bort är roligare. Kul att se om man träffar rätt. Det kan ju t.o.m. vara jobbigt att få julklappar när man får något sånt där som man tänker "hjälp" och ändå måste verka glad (svårt för mig som inte har något pokerface alls). Det händer väl inte så ofta dock.

Känner du någon julstämning nu?
Nä, den lyser sorgligt nog med sin frånvaro än. Det är all jobbstress.

När kickar din julstämning igång?
Den som väntar på något gott...

När skall man sätta upp adventsljusstakar?
Runt 1:a advent.

När julpyntar man?
Runt 18 december (min födelsedag).

Vilken senap till skinkan?
Taffel enligt sambon men jag tycker att Gästabudssenap eller valfri söt och stark senap funkar bra.

Världens bästa jullåt?

Nu tändas tusen juleljus, Adeste Fideles och The Christmas Song.

Julknäcke eller vörtbröd?

Vörtbröd.

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?

Ja jag brukar göra en hel del godis. Knäck och tryffel är godastt/viktigast.

Vilka traditioner har ni?

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Jag slår in hemma. En del expediter slår ju in så fult att man får slag av att titta på och så måste jag göra om det när jag kommer hem (tvångssyndromsvarning, jag vet).

Vilket gillar du bäst? Markera med fetstil.

Pepparkakor - Lussekatter
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse
Paradis - Aladdin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Hemma - borta

UPDATE: Ace of Base-snubben heter Ekberg...

5 kommentarer:

ELIN _ JULBLOGGEN sa...

hihi :) Ännu en som kör en lista ;)

Stockholmsjul sa...

Kul att det inte spelar någon roll om du firar jul hemma eller borta. Så tycker jag med. Så länge det är hos någon jag känner väl och det finbns jul mat och att det är pyntat så spelar det ingen roll om vi är hos mormor, hemma eller hos moster! :)

Jul i Laloland sa...

Fan va skönt att någon mer INTE skulle bjuda in Arne.TACK!!!
HAHAHA, tänk att behöva fira med Maud...HAHAHAHA, sån total mardrömsjul!!!

Anonym sa...

Hej! Superfin julblogg! Undrar om du sett Tips på julklappar ? Tipsar dagligen om julklappar från några av Sveriges största ehandlare.

Ha det gott!

Hälsningar Eva

Lotta sa...

Haha, Maud kommer inte över min tröskel heller! Fy sjuttsingen!