onsdag 6 oktober 2010

Julfrågor













Då var det dags igen! Morgnarna blir allt mörkare, liksom eftermiddagarna och med mörkret och kylan börjar julkänslorna krypa sig på så nu tänkte jag smyga igång julbloggandet så smått igen. Jag vet redan nu att jag kommer att ha en hel del att göra de närmsta veckorna framöver så jag hoppas ni har överseende med att uppdateringen kan vara lite sporadisk.

Först ut en lista med bloggfrågor som jag hittade hos Sara Otto.

Vad brukar du göra under december?
Nuförtiden innebär är december en hektisk tid som omfattar allt från att jaga elever med blåslampa för att få in uppgifter inför betygssättningen men också julbakande, pepparkaksätande och julkortsritande.

Film-måsten i jul?

Nja, är inte så mycket för julfilm i ärlighetens namn. Skulle väl vara Albert & Herberts jul i så fall. Dem tröttar jag aldrig på.

Känner du julstress?
Ja och nej. Jag har faktiskt fått lite julstress de senaste åren, helt enkelt för att jag har mindre tid nu att hinna med allt pysslande jag vill hinna med men jag arbetar på att lägga ambitionsnivånen på lagom nivå så att inte julmyset förstörs av måste-tankar. Hellre köpta peppisar än att bli illamående av stress.

Vad är bäst med december?
Mörkret,myset, min födelsedag och julen såklart!

Godast på julbordet?

Jansson eller skinkmackan.

Ovanlig vana kring jul?
Ovanlig och ovanlig men efter Karl Bertil Jonssons jul samlas familjen och delar ut julklapparna. En person läser på paketen och delar ut dem sedan öppnar var och en ett paket i taget. Vi går "laget runt" tills alla paketen är öppnade. På så vis får alla se vad var och en har fått. Jag och mina syskon får varsin chokladask av mamma och pappa.

Hur ser er julafton ut?
Det är olika men äta och umgås är centralt i min familj. Om vi är hos mina föräldrar så inleds dagen ofta med lite av julbordet: skinka, sill, vörtbröd och rödbetssallad t.ex. När vi var små fick vi oftast någon liten julklapp i en strumpa eller på huvudkudden. Ofta dyker några släktingar upp för julkaffe på förmiddagen. Därefter hjälps vi åt att förbereda jullunchen som intas runt klockan två. Ibland ser vi på Kall Anka men lika ofta missar vi det. Tv:n brukar dock få gå lite i bakgrunden sådär. Senare ser vi ALLTID på Karl Bertil Jonssons jul och därefter har vi julklappsutdelning.

Favoritjul-låtar?

Nu tändas tusen juleljus (men inte med Carola).

Vad brukar du ge bort i present?
Det varierar men jag gör ofta godis som jag ger bort.

Vad tycker du inte om på julbordet?
Dopp i grytan. Pappa vill alltid att någon ska dela han blött-bröd-med-fett-vurm men det är så läskigt att jag mår illa av tanken.

Vad vill du ha i julklapp?
En riktigt bra bok och lugn och ro att läsa den.

Godaste julgodiset?
Knäck. Gott. innehåller mandel. Klassiskt men kan varieras i oändlighet beroende på smaksättning.

Vart ska ni fira jul i år?
Det lutar åt att vi firar i hemmets lugna vrå.

Hur många brukar ni vara på julen?
Minst 5 personer men antalet varierar över dagen. Jag har många syskon och släktingar.

Har du firat jul utomlands, eller kan tänka dig göra det?
Nej men jag har firat Lucia i Frankrike. Då fick jag och mina svenska kurskamrater adventsmysabstinens så vi åkte till IKEA och köpte pepparkakor och glögg. Två av tjejerna bakade lussekatter (hopplöst med fransk jäst) och sedan bjöd vi in franska bekanta och andra utbytesstudenter på julmys. Vi spelade rappakalja och gästerna knaprade på lussekatterna (som blev hårda av levuren) och hummade artigt att det var gott med "gleug". Innan vi kom på att IKEA sålde våra juldroger gjorde jag och en kompis fuskglögg på billigt bordsvin, socker och julkryddor...

7 kommentarer:

Jul i Laloland sa...

WOHOO - she´s back in business!!! (hoppas nu för guds skull att jag stavade rätt till en engelskalärare...)

Kul att du är igång igen.
Nu ska jag hoppas ut i köket och se om jag klarar av att göra en kladdkaka eller något annat frestande...om man ändå måste ligga eller sitta ner hela tiden kan man ju lika gärna fylla tiden med att äta något gött...

Stockholmsjul sa...

Kul att du är tillbaka!! :)
Läste din julblogg förra året men då ahde jag ingen julblogg själv!

Maries Julstuga och Pysselblogg sa...

Vad kul att du är här igen!

Fridolin sa...

Oj, tack! Vad glad jag blev över era kommentarer! Hoppas kunna uppdatera någorlunda jämn-ofta nu bara. :)

Lalo: Helt korrekt stavning!

Johanna sa...

häftigt med fransk lucia :)

Anonym sa...

Hej! Hittade till din fina julblogg! Helt otroligt vad sugen jag blir på jul när jag läser om julen :)

Ville tipsa om en julklappssida:

Julklappstips

Massor av julklappstips varje dag!

Hälsningar Eva

Lisa sa...

haha vad roligt! Jag skapade dom där frågorna och nu är dom överallt - lika roligt att hitta dom varje gång med olika svar :D