tisdag 26 oktober 2010

Jag vill ha...mer jul!

Då var det dags för domen. Jag ska erkänna att jag inte har lusläst tidningen eftersom jag helt enkelt varit för trött för det i veckan men jag har hunnit bläddra igenom den rätt ordentligt i alla fall och jag är...lite besviken.

Reportagen är visserligen snygga men inte speciellt juliga i mitt tycke. Första julmiljöuppslaget(som ni ser delar av på omslagsbilden) beskrivs i tidningen som "en mix av tradition och nytänkande" och "personligt och noga utvalt" men jag tycker mest det känns konstlat och kulissartat. Detta beror eventuellt på ungen som kokett står med händerna knutna och kikar fram på den tända granen...Hela uppslaget är för spretigt. Det ger mer känsla av stilkrock än genomtänkt mix. Ungefär som det kan vara i ens eget hem fast alla prylar på bilden saknar historia och mening.

Flora av julhemmen man har satsat på går i kalla toner: blått, dovt lila och olika gröna nyanser som parats med vita väggar. Jag gillar verkligen de båda danska hemmen, det ena bohemchict och det andra härligt 50-60-talsretro men de hade kunnat platsa i vilket nummer av AIH som helst. Förvisso är det snyggt och vintrigt vackert men jag saknar julmyskänslan! Hemmen är så sparsamt dekorerade att om det inte vore för granen och några enstaka lärkträdskottar här och en isigt lila julkula där skulle man inte veta att det var jultema. Jag vill ha mer jul helt enkelt! Ett äldre hus i mer traditionell julstil finns med men det känns tyvärr lite slätstruket istället.

Tidningen innehåller också ett uppslag med en intervju där Leila Lindholm delar med sig av sin drömjul och godaste julrecept, fast jag tyckte mer det liknade promotion för Leilas nya programserie på tv4. Hela intervjun känns lite trött. Recepten har vi till stor del sett förut: knäck, ischoklad, smörkola, brända mandlar -hur annorlunda kan det bli från de gamla hederliga släktrecepten undrar man? Leilas Rocky Road torde vid det här laget vara Sveriges mest spridda recept så i det sällskapet känns saffranssabayonne och panforte som innovationer och friska inslag men annars tillförde inte uppslaget särskilt mycket nytt under solen. Jag efterlyser mer fantasi och idérikedom!

Delen med kändiskockars tips inför julminglet lämnar jag av jävskäl åt någon annan att bedöma eftersom jag har rätt svårt för samtliga dessa tv-kockar (Paolo Roberto, Alexander Nilsson och Per Morberg)...

Pysselsidorna är de mest förlåtande delarna i tidningen. Bilderna ger mycket julstämning och fina julidéer även om det kanske inte var några revolutionerande pysselidéer som presenteras så är de fina och stämningsfulla. Tidningen ska också ha ett plus för de fina juldukningarna som syns här och där i reportagen.

Kanske är jag för hård mot AIH men efter år efter år av fina julnummer med både julröda, julvita och ibland också riktiga färgkaramellshem kändes det här lite som julnumret för de som inte gillar jul. Och för en julnörd är det ite som att svära i kyrkan. Nu ska jag dra mig tillbaka och förlora mig i tidigare års nummer,som jag har stående i en tidskiftssamlare, och bara gotta mig i favoriter från tidigare år!

Samtliga bilder har lånats från Allt i Hemmet

6 kommentarer:

Underbara Juletid sa...

Ojoj, jag som tänkt köpa tidningen. Visst vill man få julkänsla av ett julmagasin!

Jul i Laloland sa...

Bra recension. NU har jag inte läst den, men jag gillar det du skrivit ändå.
För övrigt ... kan man verkligen kalla Paolo Roberto kock...han måste ju vara en av de mest överskattade personerna i svensk tv. Tål honom lika lite som jag tål Weise.

Tina´s Jul sa...

Wow, vilken recension!

Jag köpte tidningen igår så vi får se vad jag tycker när jag har lästen.

Therese sa...

Jag har inte hunnit läsa min än, men det bådar ju inte så gott som det brukar inför läsningen av den tidningen. Men bra recension oavsett! :)

Fridolin sa...

Alla: Vore roligt att höra vad ni tycker. Jag kansk bara hade en dålig dag. Har ju varit lite sur i veckan i ärlighetens namn...:/

Lalolandet: Njäe men att han lagar mat är ändå något av det bättre han har gjort. Han slåss i alla fall inte mer och han försöker inte vara politiker.

Therese sa...

Sv: Jag återkommer med recension imorgon. Då är jag ensam hemma och kan granska i lugn och ro. :)