fredag 7 januari 2011

Nu är julen bortstädad

Igår städade vi bort julen. Jag tror aldrig vi har gjort det så tidigt något år. Jag brukar vilja hänga kvar vid den. Helst inte kasta ut granen förrän Tjugonda Knut men vid det laget har sambon tjatat om att den liksom de lätt förtorkade julblommorna måste väck säkert hundra gånger. Igår var det jag som tog inititativ till att plocka ned allt och kärleken såg rätt lättad ut och sprang efter avbitartången. Vi kom nämligen på, förra året, att det är mycket smidigare att klippa ned granen och lägga den direkt i en sopsäck än att bära den barrandes till soprummet. Personligen tycker jag att det känns lite som styckmord att klippa den i bitar på det viset men kärleken såg nöjd ut där han stod med mina skinnhandskar på sig och klippte bort gren för gren av julen så jag plockade ner de andra julsakerna istället. Sedan var det bara att bära ut säcken.

Nu känns det lite tomt och mörkt. Köket ska nog få svida om. Den röda vaxduken får nog gå och lägga sig ett tag nu. Jag är lite mätt på allt det röda. De rutiga gardinerna får kanske vara kvar ett tag till. Frågan är vad jag ska göra med julstjärnorna som blommar vackrare än någonsin.Om kärestan är snabb med att slänga ut granen så är julstjärnor något han istället älskar att behålla, helst ända fram i mars (men då brukar jag smuggla ut dem). Jag älskar julstjärnor när advent kommer men sedan när julen är slut blir jag dödstrött på dem. Sitter just nu och funderar på om man skulle kunna göra något slags blomsterarr med dem som känns lite nyskapande sådär men kan inte komma på något som inte känns som jul...

Inga kommentarer: