lördag 1 januari 2011

En nyårslista

Vi firade nyår väldigt lugnt med sambons familj och en kompis som sedan skulle köra hem i snöyran så det var mer middagsbjudning än dansa- hela- natten- lång-tillställning här. Rätt skönt faktiskt att vakna upp och känna sig pigg och huvudvärkslös. Det senare är i och för sig inte riktigt sant för jag fick någon slags light-migrän så fort jag smuttade på mitt vin igår.




Plats: Hemma hos oss

Tid: 18.30

Färgtema: inget särskilt men fina vita linneduken och finporslinet fick komma fram

Musik: Lyssnade vi på innan gästerna kom och då var det Indochine, Rolling Stones, Men without hats och annat i en salig blandning.Tror itne riktigt att jag har samma musiksmak som svärföräldrarna. De gillar mest jazz.

Mat:Det skulle ha blivit gratinerade havskräftor men då det inga havskräftor fanns i butiken blev det en riktig retrorätt- räkcocktail med hemmixad majo, toppad med rom.

Till huvudrätt blev det vitlöksspäckad lammstek, rotsakspuck, rödvinssås och grekisk sallad. Först hade jag tänkt fisk till huvudrätt men eftersom en av gästerna inte är så förtjust i just fisk och en annan är allergisk mot det fick jag tänka om.

Dryck:Mousserande vitt vin, rödvin, mineralvatten och öl.

Efterrätt: Efterrätten bestod av kladdkaka som dekorerats med frukt, en stor lite lyxigare fruktsallad och vaniljglass. Enkelt men gott.

Tillbehör: Blandade stora oliver från min nya favorit, invandraraffären i centrum, stor sallad toppad med feta och sedan chips att tugga på till nyårsskålen.

Lekar: Näpp.

TV: Vi landade framför tv:n en stund efter maten men annars är väl inte TV något som man högprioriterar på nyår.

Inga kommentarer: