måndag 3 januari 2011

Nyårsmaten













Bättre sent än aldrig säger man ju och i den här bloggen är ju det mesta sent just nu men här är nyårsmenyn som serverades i alla fall.

Från början hade vi tänkt servera gratinerade havskräftor med mycket vitlök men det fanns inte i affären vi handlade i så det fick bli en vanlig räkcocktail. Inte så spänande kanske men gott och så mixade vi vår egn majo till så kändes det lite lyxigare. Jag glömde fota anrättningen men ni vet hur en räkcocktail ser ut ändå förmodar jag.

Räkcocktail
tunt strimlad isbergssallad
ruccola sallad
finhackad rödlök
ett par cocktailtomater
en rejäl klick majonnäs
en driva handpillade räkor
en kula rom
Dekorera med dill och citronskiva

Hemgjord majonnäs
1 tsk senap
1 msk vitvinsvinäger
2 äggulor
2, 5 dl neutral olja

Ställ fram alla ingredienserna ett tag innan tillredning så att de får sammma temperatur. Mixa samman vinäger och senap. Mixa därefter i äggulorna. Ringla försiktigt i olivoljan under mixning. Först droppvis,sedan en stråle. Ta det lugnt. Slår man i för mycket finns det risk att det skär sig. Det lyckades vi med. Då räddar du den på följande sätt: 1 msk senap i en ny skål + en till äggula. Droppa i den skurna majonnäsen försiktigt under ständig mixning - voilà- nu är den fin igen. Mixning ger en väldigt fast majo förresten, upptäckte jag. Jag har vispat tidigare det ger en mer lättflytande majo som känns mer hemgjord men mixad passar ju att göra såser på t.ex.

Till huvudrätt servrade vi vitlöksspäckad lammstek. Jag har bara gjort lammstek en gång tidigare men då köpte vi en frusen stek utan ben. Det här lammet smakade så mycket bättre. Vi köpte det färskt i affären med utländska livsmedel (min nya favorit och de gillar oss med tror jag för vi är bland de få svennarna som handlar där). De tog 85 kr/kg bara! Till lammet gjorde vi potatis-och rotsakskakor i portionsformar, rödvinssås oh grekisk sallad och lammaffärens suveräna oliver.

Vitlöksspäckad lammstek med grönsaker














ca 1,5 kg lammstek med ben
2 vitlökar
1 zucchini
1 röd lök
1 gul lök
2 fänkålsstånd
ca 50 g mjukt smör
salt
peppar
timjan

Börja med att skära bort det vita på steken, stämplar, hinnor. Sätt ugnen på 175 grader. Klyv en av vitlökarna på mitten och gnid lammet med det. Skär små fickor här och där i steken och peta in några bitar vitlök i dem. Klappa in steken i smör och salta och peppra rikligt. Lägg steken i en stor långpanna. Lägg halverade vitlökar, klyftor av lök och fänkål runt om. Skär zucchinin i stavar och lägg på plåten. Klicka över lite smör även på grönsakerna. Sätt en stektermometer i den tjockaste delen av lammet. (Det är lite svårt för den får inte hamna intill benet, vilket jag lyckades med). Stek i ugnen i en dryg timma. Stektiden varierar beroende på hur du vill ha lammet så det är bättre att hålla koll på tempen: 55 =rosa kärna, 75 grader =genomstekt.

Potatispuckar
Det ser festligt ut att göra den här potatiskakan i portionsformar men man kan så klart göra den i en stor form också. Har man en amerikansk muffinsform är det här lika enkelt.

6 potatisar
2 morötter
2 små palsternackor
1 liten gul lök
1 ägg
1,5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 msk mjöl
salt
peppar
oregano
timjan
smör till formarna
ströbröd

Smörj muffinsformarna med smör och bröa dem. Skala alla rotfrukter och riv dem sedan med hjälp av matberedare eller för hand. Lägg i en skål och rör ned övriga ingredienser. fördela smeten i formarna.Grädda i ugnen i ca 20 minuter i 225 grader. Om du ska värma dem, vilket jag gjorde, är det en fördel om de inte är helt genombakta direkt så att de inte blir torra.

Rödvinssås
en halv finhackad gul lök
1 krm svart-eller vitpeppar
1 msk tomatpuré
1 msk mjöl
1 msk smör
4 dl vatten

1 köttbuljongtärning
2 dl rödvin
1 msk kinesisk soja

Smaka av med salt,peppar och ev. en skvätt vin till.

Hacka löken och stöt pepparen i en mortel. Fräs dem tillsammans med tomatpuré ett par minuter. Strö över mjölet och slå därefter på vatten och låt det koka upp. Lägg i buljongtärning och slå på vin och soja. Låt det hela reducera tills 4 dl sås återstår, tar mellan 15-30 minuter. Kontrollera mängden sås någon gång mitt under kokningen. Passa då också på att sila bort löken.

Grekisk sallad
isbergssallad
ruccola
1 röd paprika i bitar
1 halv röd löki tunna strimlor
50 g fetaost att toppa med

Vid desserten gorde jag det lätt för mig. Jag bakade helt enkelt en kladdaka och dekorerade den med fruk och florsocker. Sedan gjorde jag en maffig fruktsallad som tillbehör och serverade med två sorters glass, en med grädde och enhavrebaserad. Det var kanske inte en jättefantasifull dessert men med en nötallergiker och en laktosintolerant vid bordet så valde jag säkra kort istället för att mecka ihop något de kanske inte skulle kunna äta sedan i alla fall.

Kladdkaka












2 ägg
3 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
100 g smör

florsocker
frukt- kumquats, färska fikon, carambole
Smörj och bröa en springform. Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa ägg och socker pösigt.Blanda torrvarorna och slå dem i äggblandningen. Rör ned smöret. Grädda i 175 grader i ca 15- 20 minuter. Sikta över florsocker och dekorera med frukt.

Fruktsallad

Fruktsalladen blandar man ju som man vill men jag tog:
äpple
banan
apelsin
kiwi
röda druvor
torkade fikon
sultanrussin (från min nya favoaffär)
carambole och kumquats som dekoration

Inga kommentarer: