fredag 30 november 2012

Opp amaryllis!


Jag sitter här med datorn framför mig och får svår beslutsångest. Kan inte bestämma vilken som är vackrast. Jag talar om amaryllis. Jag hittade nämligen en översikt av sorter hos Ulriksdals Slottsträdgård.

Den ena är ju finare än den andra. Jag är ju ofta svag för vita julblommor men en riktigt röd amaryllis är otroligt vackert. Just nu har jag två stänglar av sorten Ferrari i vardagsrummet. Billiglökar inköpta i mataffären à 39.90 men de har otroligt vacker färg. Intensivt röd.

Jag vet inte om jag inbillar mig men de amaryllisar jag minns från när man var liten var mer orange i färgen. Inte alls så kul. Jag tyckte de var rätt fula. Troligen var det den sorten man kunde köpa på Ica på åttiotalet men vad hände med dem? Jag har inte sett en orange amaryllis på länge, men å andra sidan vad ska man med dem till när man kan köpa en Benifica, Nymph eller Alfresco?



Inga kommentarer: