fredag 21 december 2012

Efterlängtade jullov

Man skulle ju kunna tro att saker och ting skulle lugna ned sig lite i skolan efter betygssättningen men då började cirkusen med att skriva ut, gå igenom och skriva under betyg, fixa betygskuvert och samtidigt försöka hålla eleverna motiverade fram till avslutningen som vi hade igår. Igår toppades dessutom stressen av att systemet skrivit fel på alla niors betyg, vilket upptäcktes ca 20 min före betygsutdelning.


Efter en hel del roddande med problembetygen kunde jag dock segla in i mitt klassrum och i ljuset av en ljusslinga läsa "Så firar vi jul i Bullerbyn" för 27 elever som med lite fantasi rördes av julstämningen och inte alls rasslade otåligt på sina stolar i väntan på betygsutdelningen och terminens sista minut. Sen tvångskramade jag alla barn och gav dem betygskuvertet innan jag stack iväg lite tidigare än normalt för att shoppa julklappar med sambon.

När vi kom hem genomgick jag en liten kris när jag insåg att jag blev tvungen att slänga ut mina sex hyacinter som jag köpt så sent som i helgen eftersom sambon drabbades av allergi, blev jättetrött och fick kliande ögon av dem. Det var sorgligt men nu är de i alla fall bortadopterade till en snäll kollega.

Som tröst började jag koka bruna bönor till det västgötska julbordet och pyntade granen som jag fick i födelsedagspresent av svärföräldrarna i måndags. Nytt för i år är att jag var  frikostigare än vanligt med pyntet. Allt rött pynt fick komma med, liksom julgranskaramellerna och nu står den här och tindrar så fint som bara en julgran kan. Det är något med julgransljusen som får det att pirra i magen på mig. Nu ska jag bara lata mig resten av kvällen tror jag och slå in några paket.


Inga kommentarer: