fredag 7 december 2012

Julbord på Tammsvik

Förra helgen bjöds jag och mina kollegor på riktigt fin uppmuntran i form av julbord och övernattning på Tammsvik, en vacker gammal herrgård norr om stan. Vi åkte dit med buss på söndageftermiddag och bjöds på kvällen på ett gigantiskt julbord  i en härligt stämningsfull miljö. Snön gjorde ju sitt till förstås och då, innan snökaoset drabbat Stockholms invånare, tyckte alla bara att den var trevligt.















Julbordet var något i hästväg. Där fanns det mesta  man kunde tänka sig och bestod av ett sillbord med 8 (eller fler) olika sillar, kokt potatis och strömming, ett fiskbord med kallrökt, varmrökt, gravad lax, rökta räkor, romkrustader och massa annat gott.

Sedan hade vi kallskuret kött på längden och på tvären. Det fanns skinka, vildsvinsskinka, hjort, pepparstekt oxfilé, salami, patéer och syltor ( Ni ser överflödet nedan) och på andra sidan rummet stod ett lika stort bord med småvarmt: köttbullar, prinskorv, glaserade revben, stuvad grönkål, omelett och portionsskålar med Janssons frestelse och om det fanns något att klaga på så var det nog den. Den var alldeles för klibbig och salt för min smak, men sillnbordet däremot...Där hade jag kunnat stanna kvar för evigt! Mums!















Efter julbordet bjöds vi en trappa upp där ytterligare ett galet stort bord stod uppdukat med julgotter men då var man så mätt att man inte ens orkade tänka på de stora desserterna som fanns framdukade: ris à la malta, saffranspannacotta, chokladmousse, stora saffransbullar med mera. Jag gick istället på julgodiset som höll lite mindre format: mintkyssar, knäck, brända mandlar, nötter och lite färsk frukt till teet (jag är ju ingen kaffedrickare).




















Ovanpå detta var det dags för dans och allmänt samkväm en trappa ner i vad som verkade varit någon slags källare. Där kunde man spela biljard, kasta dart och dansa och vi såg till att roa oss till sent på kvällen. Runt halv två rumlade jag och rumskompisen tillbaks in på rummet medan några entusiaster  glatt fortsatte med efterfest på rummet till synes utan tanke på konferensen dagen efter...
















Matkalaset fortsatte även dagen efter. Tyvärr blev vi lite sena till frukosten och fick sno oss lite men annars är nog finfrukost på hotell något av det godaste som finns! Det fanns förutom allt upptänkligt gott man kan förvänta sig på ett ordentligt frukostbord en intressant smoothieshot gjord på vaniljyoghurt, lingon och kanel och en väldigt spännande sylt gjord på (och nu gissar jag)
tranbär  (?) och choklad. Mycket gott var det i alla fall.
















Under måndagen jobbade vi sedan i arbetslaget och på egen hand med bedömning och diverse skolsaker och sen var det dags att äta igen. Det serverades finfika i form av en urgod kardemummakaka med apelsinsmakande glasyr, som jag nog faktiskt ska ta och imitera någon dag. Till lunch fick vi gå till herrgårdsmatsalen igen, där julbordet serverats och nu upptäckte jag att utsikten därifrån var helt fantastisk, vilket jag itne kunnat se i beckmörkret kvällen innan. Det fanns det två alternativ att välja mellan: broccolisoppa med sallad och toast eller italiensk köttfärslimpa på en bädd av risoni med svamp och tomat. Ni hör ju själva, smarr! Och sen på eftermiddagen bjöds det på kaffe/te och scones igen men då orkade jag bara ta ett litet hörn av dem trots att de doftade underbart. Trötta och mätta åkte vi sedan hem med bussen igen för att vakna upp till den vanliga skollunken dagen efter men det är ju härligt med ett litet avbräck ibland!

1 kommentar:

Annas Strålande Jul sa...

Åhh gud vad mysigt! Jul på herrgård är verkligen något extra. Vilket fantastiskt ställe och vilken vacker utsikt! En vinterdröm verkligen. Och vilket dignande julbord! Blev jättesugen på julmat nu.

Kul med lärare! Jag är snart klar med min första termin på Ämneslärarprogrammet i årskurs 7-9. :)