fredag 21 december 2012

Lussebaket

Förra helgen passade jag också på att sätta en lussedeg. Vi bestämde att vi skulle baka hälften lussekatter och hälften fyllda bullar och det gjorde vi också efter Arlas recept med kesella.

Tyvärr fick jag något slags hjärnsläpp under delningen av degen och räknade helt fel på hur många lussebullar det borde bli så de blev väldigt stora. Sedan var det ohemult varmt i köket så de jäste till någon slags jumbostorlek men de blev goda ändå.

Så till de fyllda bullarna. Allt var frid och fröjd till dess att jag kom på att jag hade glömt att lägga russin i fyllningen ( rikligt med smör, socker, vaniljsocker och färskmortlad kardemumma). Jag hör nämligen till dem som tycker om russin i lussebullarna men tycker att det är fult när de sticker upp överallt i en lussekatt så jag hade tänkt att de fyllda bullarna skulle få just russin i fyllningen istället för i degen den här gången. Bra tänkt men tyvärr glömde jag alltså bort dem och fick pilla i dem för hand i de jumbojästa bullarna.

Där någonstans hade man ju tyckt att det räckte med tokerier men självklart tog också bullformarna slut mitt i baket! Det löstes i alla fall genom att jag klämde ner de bullar som var kvar i en aluminiumform men det blev en finfin morgonkaka till tredje advent.




1 kommentar:

Anonym sa...

Find homes for sale, Houses and flats buy.Search for property and real estate on qatar largest list of properties for sale. Find homes for sale,

We at PROPERTY HUNTER shifted this service to a level much higher than the broker concept. Our highly trained and professional experts team will review and evaluate our client's needs and requirements. A customized consultancy op-tion has been developed to respond to each client's needs, needs and capabilities and match them with appropriate op-portunities.


you can see more details like this article
Property for sale Properties For Sale in Qatar