söndag 7 november 2010

Falbygdens ost













Jag passade på att åka hem till föräldrahemmet nu när jag hade ett par dagars höstlov. Det är skönt att komma hem och träffa sina nära och kära och andas den höga höstluften på landet. Dessutom är vi fler jultokar i familjen så en av dagarna åkte min mamma, mina yngre systrar och jag till Falbygdens ost i Falköping för få en rejäl julinjektion.


Falbygdens ostar råkar man på i de flesta ostdiskar men det är extra kul att åka till butiken i Falköping som dignar av ostar av olika slag. Förutom ost kan du köpa allt möjligt gott som passar till - honung med valnötter, fikonmarmelad, rofruktschips, gran-och älgformade kex och burkar med oliver. Roligast är förstås att man kan provsmaka alla ostar om man ber om det och även om ostarna är uppskurna och färdigpaketerade i butiken går det bra att gå fram till disken och be om en större eller mindre bit. Det är inte superbilligt men vissa ostar kan man få till bra pris och dessutom är det så fint pyntat! Jag gick loss riktigt och köpte både Grevé Dracula(Halloweentema), en smarrig mögelost (perfekt till peppisarna), en rökt ost med svarpeppar och två burkar smaksatt potkäse som inte är så lätt att få tag på annars tror jag.

Men ostarna är bara en del av upplevelsen.Alldeles invid ostavdelningen ligger en stor julpyntsavdelning! Därinne var julstämningen på topp. Det spelades julmusik i högtalarna och här kan alla jultyper få tag i sina favoritdekorationer skulle jag tro. Det fanns glittrigt pynt, sparsmakat vitt, färgglatt och barnsliga filtfigurer, amerikanska julgranskulor, rörliga jullandskap och adventsstjärnor och ljusstakar i massor. Favoriten (som jag inte köpte) var en älg gjord av tygtrasor i olika färger. Den var helt fantastisk och svindyr. Både jag och lillsyrran blev helt kära i den. Jag lyckades dock hålla huvudet kallt och kom hem med "bara" ostar och ett paket underbar julservetter.

7 kommentarer:

Lotta sa...

Ser härligt ut, och ost är ju verkligen något av livets bästa. Synd att Falköping ligger så långt borta bara...

Ica (Tomtens Dotter) sa...

GUD så mysigt det såg ut! Jag vill också!

Tina´s Jul sa...

Wow, vilken underbar dag ni verkar ha haft!

Jultraditioner sa...

Dom har verkligen goda ostar.

Therese sa...

Ser jättemysigt ut! :)

Anna sa...

Ser ut som om ni hade en mycket trevlig utflykt! Av vad jag kan se på bilderna verkar älgen riktigt snygg. Typiskt att den var dyr iså fall.

Fridolin sa...

Jo det var mysigt! Mycket julstämning. Ostarna tänker jag smaska på ett tag till.

Anna: Den mellanstora älgen som ses i helfigur kostade 569:-. Tyckte jag var lite väl dyrt.