söndag 21 november 2010

Varning för läbbig julmusik!


















Jag är helt efter i år. Jag juldåren har inte alls mycket julkänslor i kroppen men runtomkring mig verkar folk blivit som galna -galna som jag brukar vara. De första adventsljusstakarna i kvarteret dök upp för ett bra tag sedan och de verkar bli fler. Folk delar med sig av sin julplaylist på Facebook och jag har inte ens gjort någon än. Det känns lite ovant.

Men det var inte det jag tänkte skriva om. Jag tänkte nämligen utfärda en varning för en fruktansvärt läbbig julskiva. En vän skickade en länk till Tommy Nilssons Tomtarnas julnatt med kommentaren "När form och innehåll krockar" och det var ju ingen överdrift om man säger så. Jag vet inte riktigt vad producenten eller Tommy tänkte för den delen men det här kan vara det värsta jag hört i julmusiksväg. Just Tomtarnas julnatt ackompanjeras på ett högst otrevligt och olycksbådande vis. Jag vet inte om Tommy ägnat sig åt att kolka litervis med whiskey de senaste åren men hans tidigare sammetslena stämma känns obehaglig och knarrig och i bakgrunden hörs något läskigt, olycksbådande, sågliknande ljud. När han sedan sjunger "se då krypa tomtar upp ur vrårna" känner jag att det här nog var en scen ur The Shining som klipptes bort. Det är inget bra betyg för en jullåt, inget bra betyg alls. Men underhållande är det ju. Tyvärr lyckades jag inte hitta något tillgängligt exempel på nätet att bjuda er på men om ni mot all förmodan skulle vara sugna på skivan heter den "I år är julen min". Själv säger jag NEJ Tommy, Halloween kan möjligen vara din men julen ska du ge fan i!

Bild från CDON.com

9 kommentarer:

Jul i Laloland sa...

HAHAHAHAHA - Tommy känns lika desperat som Christer Sandelin.

Alltså när någon gör en låt som heter: "Jag vill ha sex med dig" (som Tommy har gjort för x-antal år sedan), då är det fan bästa att dra öronen åt sig på ALL musik den personen gör i framtiden och om Tommy nu gjort en julskiva är det bara att beklaga.
Jag gör som du - jag skiter i Tommys julskiva.

Fridolin sa...

Kan inte annat än att humma instämmande MEN om du inte har hört Tomtarnas julnatt så bör du försöka få tillfälle till detta dock. (Underhållningsvärdet är stort. Finns på Spotify t.ex.)

Tina´s Jul sa...

Jag håller med det är den sämsta julskiva jag har hört någonsin!!!

Ica (tomtens dotter) sa...

Din recension gör mig mer nyfiken än avskräckt - jag MÅSTE lyssna på den. NU!

Johanna sa...

haha det låter verkligen inte bra! ska hålla mig borta från den skivan då!

Fridolin sa...

Tina: Ja herregud säger jag bara. Har aldrig hört något så hemskt. Hur tänkte karln?

Ica: Jo om du vill skratta bör du lyssna lite på Spotify t.ex. men köp den inte vad du gör...

Johanna: Nej akta dig!

Ica (tomtens dotter) sa...

Men om jag ska vara ärlig så tyckte jag inte att den var såååå hemsk? Det var ingen favorit, men det kryper inte i kroppen på mig heller.

Ica (tomtens dotter) sa...

Hann inte mer än att trycka på "publicera" innan jag ångrar mig! Akut! Efter 2:30 in i låten håller jag fullständigt med dig!

Fridolin sa...

Hi hi, Det kanske är mig det är fel på mig men jag klarar inte av gnisslet i bakgrunden och jag tycker att hans röst låter klämd. Sedan blir det lite konstigt med en vuxen man som sjunger en visa man förknippar så starkt med barn.