onsdag 3 november 2010

Julstilar del 4

Idag återupptas förra årets följetong "Julstilar". Först ut denna jul är:

Färgstarkt och orientaliskt
Den färgstarka och orientaliska julstilen kännetecknas av varma färger och vacker ornamentik. Detta är stilen för dig som inte kan få nog av mönster och glitter i överdåd.

Här gäller more is more. Olika mönster blandas gärna men hålls samman av en gemensam färgskala. Färgerna är varma och djupa "ädelstensfärger", såsom rött, purpur, lila och smaragdgrönt. Generöst med textilier i form av tjocka mattor, kuddar och plädar förstärker den ombonade känslan.

I granen ska pyntet hängas tätt. Din gran ska se ut som skatten som Ali Baba hittade i grottan! Julkulorna är rikligt dekorerade med exempelvis glittriga guldmönster, stenar eller paljetter. Både Rusta ochÅhléns har prisvärda kulor som passar stilen. Snyggast blir det om julgranskulor av olika storlek, form och färg blandas. Några dyrare kulor i fina färger sätter pricken över i. Som de lila ovan från Ulriksdals slottsträdgård.

Glöggen serverar du i marockanska teglas. Knäcken ur en stilig skål på fot. Marimekko har fina men det finns även fina varianter som inte kostar så mycket hos de stora kedjorna. Nedan ser du skålar från Lagerhaus och Åhléns.














I fönstret hänger du en läcker adventsstjärna. Det finns många snygga varianter ute i butikerna med vackra sömmar, sammetsmönster och ibland även pärlor. Helt rätt i detta sammanhang! Den traditionella adventsljusstaken skippar du och tänder istället lyktor i massor. Det är snyggt att blanda stora marockanska lyktor med mindre ljushållare som den röda i glas på bilden. Röda lotuslyktor passar också temat fint.
















Bilder från Rusta, Lagerhaus och Indiska

6 kommentarer:

Underbara Juletid sa...

Vilken kul sammanfattning!

Tina´s Jul sa...

Jag skulle mer än gärna fira jul med detta tema, det lät så mysigt på dun beskrivning :-)

Jul i Laloland sa...

Åh, det är ju såhär (blandat med kitsch) som jag vill ha det. ...sen vill jag kanske ha allt annat också .HAHAHAHA...
Det jag EGENTLIGEN skulle fråga är: Från vart är de små blomljushållarna? Är det dom som kallas marockanska?

Varför kommer inte din blogg upp på min när den är uppdaterad...typiskt, jag har ju missat några nu. * läser ikapp*

Fridolin sa...

Kul att ni gillade inlägget. Jag tycker att det är kul att sätta ihop olika teman.

Lalolandet: Ingen aning om varför jag inte kommer upp, finns säkert en förklaring men jag vet för lite om Blogger för att förstå mig på det.

De marockansk lyktorna glömde jag ha med på bild ser jag..ha ha. Blomljushållarna är de som jag kallar lotuslyktor. De finns lite varstans i massor av färger bl.a. på Stockhome och Berry details.

Stockholmsjul sa...

Vilken kul idé med beskrivningar på de olika teman som finns vid jul :)

Ica (Tomtens Dotter) sa...

Tack för tipset om de röda skålarna från Lagerhaus. Har spanat på Marimekko i en evighet och det bär mig emot att lägga 700 kr på en skål...