tisdag 30 november 2010

Om julkvinnan

Igår när jag åkte till jobbet hade Morgonpasset bjudit in Natalia Kazimierska för att tala om "julkvinnan". "Julkvinnan" är, enligt Natalia, ett fenomen som dyker upp kring jul och börjar "göra jul". Redan i september börjar de baka och tokpyssla . Natalia erkänner att hon "själv varit på väg att bli en julkvinna" och vänder sig mot detta energi-och pengaslukande ideal och hävdar att det är ett ruttet kvinnoideal som strävar bakåt och växt fram från de krafter som menar att kvinnor ska stå vid spisen. Julkvinnorna bakar och pysslar dagarna i ända för att tillverka den perfekta julen i Fanny & Alexanderanda för att sedan blogga om den. Lyssna här!

Natalia jämför "julkvinnoidealet" med skönhetsideal, ett ideal som läggs på kvinnor och som pressar dem att hela tiden göra den perfekta julen. Några julmän har Natalia däremot aldrig stött på. Jag kände mig lite kluven när jag hörde det här. Jag känner igen lite av mig själv i den där pysslemanikern som hon beskriver. Jag älskar julen och vill så gärna hinna med så mycket. Som att göra pepparkaksdeg från grunden och måla julkorten för hand. Däremot känner jag inte riktigt igen mig smällkaramellsbojorna hon målar upp. Visst är det så att jag kan känna ansvar för att "bloggproducera" något, att visa upp något men om jag varken har tid eller ork då skiter jag i det. Jag var mer julkvinna förr i så fall. När jag och sambon nyss hade flyttat ihop ville jag hinna med allt. Men det gör man ju inte och då får det bli det det blir.

Natalia menar att det är maktstrukturer och normer som påverkar oss. Jag känner nog att det är min egen struktur som påverkar mig i sådant fall. Min idé om hur jag vill att en mysig jul ska vara är det som driver mig. Om jag helt plötsligt inte vill ha det så hoppas jag vid min Gud att jag inte fortsätter baka peppisar och lagar julgodis ändå. Vi har alla ett val. Det är väl det som är det viktiga i det här sammanhanget. Om jag gör det jag gör för att jag tycker att det är kul, eller om jag gör det för att hålla uppe en fasad?

Jag kan tycka att typen av feminism som går ut på att dela lika på allting är lika med jämställdhet missar målet lite grann. För vi är alla olika och ofta när jag upplever mig "ojämställd" har det att göra med att vi har olika förväntningar på vad som borde göras. Sambon är inte alls lika pysselintresserad som jag men om det beror på att han är man eller att han är uppväxt i ett hem utan några särskilda pysseltraditioner går att debattera. Jag och mina systrar älskar att pyssla men så har vi ju alltid gjort det hemma också. Sambon är irriterande befriad från måsten. Då känner jag ibland att jag måste ta ansvar för allt. Men det är ju mitt val om jag vill ligga i timtal som Pippi Långstrump på golvet och baka pepparkakor. Vill/hinner/orkar jag inte kan jag ju alltid köpa en burk. Men det skulle ju vara sjukt att dyvla på någon annan mina "måsten". Sedan får man väl kompromissa lite ibland. Varannan gång burkkakor, varannan gång Pippi-bak. Sedan är det väl också typiskt på något vis att kvinnor som pysslar presenteras som utsatta för patriarkalt förtryck medan män som gillar att baka surdegsbröd (som är en erkänt tidskonsumerande syssla) eller mecka med bilar har ett intresse...

Så tycker jag. Vad tycker ni?

7 kommentarer:

Underbara Juletid sa...

Jag har inte hört inlägget men håller med dig. Jag älskar julen men gör det jag hinner och känner för. För att jag vill, inte som något tvång, det blir jul ändå.

Jul i Laloland sa...

I´ll be back med kommentar...känner att jag måste se julkalendern nu... i jakten på den perfekta julen!!!...

Jul i Laloland sa...

Åh vilken jävla kvasiintelligens!!!
Den ironiska generationen har talat liksom.
Typsik människa som suttit hemma och filosoferat i sin egen hjärna och tror att hon kommit på "det nya".

Jag förstår hennes tanke. Men hon blandar ju ihop att vilja och att tvingas. Det finns förmodligen skitmånga kvinnor som känner tvång och inte har män som hjälper till eller vad det kan vara, men dom pratar nog inte så varmt om julen alla gånger.
Men det är liksom inte det hennes s.k."debatt" handlar om direkt. Om hon pratat om att det är konstigt att det verkar vara "Bara" kvinnor som gillar julen etc. så hade debatten kunnat ta ett genusperspektiv, men det här är totalt tillintetsägande för mig.
När hon snackar om att "du kanske har något bättre för dig, typ är på jobbet och umgås med vänner", så känns det så ogenomtänkt. Blev besviken, trodde det skulle kännas genomarbetat och genusbetänkt...men icke.

Jag hade gärna känt igen mig, för det hade varit nyttigt. Men jag känner inte igen mig i tvånget - julen är min hobby och jag kan ägna mig åt den en gång om året och då ska det fan göras rejält =)

för övrigt satt min pyssliga sambo och gjorde tomteland i helgen...men han har nog ett tomtelandsintresse...

Jul i Laloland sa...

Om att bloggproducera: det känns ju mycket viktigare att ha julen och myset där man är än att ha det på nätet. Känns som hon antar så mycket.
Alla dom som hinner, vill och orkar - är de per automatik förtryckta då för att de bloggar mycket och varje dag?

Känns som hon lika gärna kunnat prata om människor som gillar Twilightfilmerna, eller dataspel, eller fotboll...

Fridolin sa...

Underbara juletid: Word!

Lalolandet: Eller hur? Menar hon på fullt allvar att folk blir hemmafruar för att klippa julgranskarameller!?
Tycker mest det låter som ett ideal som finns i hennes eget huvud och det blev jobbigt när hon själv inte kunde leva upp till det alltså blev det ett fötryck.

Jag sörjer att jag inte hinner med att jula så mycket jag VILL. Men jag sörjer inte att jag inte stoppat korv som grannen kanske gjort.

Jag vidhåller att såna här tvång är något man själv/familjekonstellationen man ingår i bygger upp och om man inte gillar sin situation måste man väl kunna prata om det?

Jag tycker också att hon sammanblandar två olika debatter (om man nu kan kalla det för det) för hon pratar om att julen är så kommersiellt styrd. Och visst är julen kommersialiserad, det behöver man bara gå ut på stan för att inse men det är ju därför jag tycker att de flesta julbloggar är så befriande. Där kan man hitta tips på hur man pysslar ihop världens snyggaste lykta av papper och konservburkar! Återbruk! Nya idéer!

Så nu ska jag sluta innan det har blivit en roman. "Den galna julkvinnans försvarstal" kommer den heta f.ö...

Jul i Laloland sa...

Skriv den skriv den skriv den skriv den skriv den!!!!!!

Tess sa...

Håller med dig helt och fullt. Julstressen är ju en allmänt känd företeelse, och vad jag vet inte särskilt genusbetingad. Men bara för att det är kvinnor som dominerar en viss kategori, som ex julbloggare, där hemmafixande ingår, måste det vara förtryckande. Hela jämställdhetsfrågan tycker jag ofta vrids åt helt fel håll. Hur rätt är det att kvinnor som vill och väljer att göra kvinnoklassade saker gör fel? Uppskatta skillnaderna, förneka inte dem. Endast då kan man, tror jag, uppnå äkta jämlikhet.