fredag 11 november 2011

Fönstertittaren har upptäckt att...

...folk i grannskapet har börjat jula till det  i fönstren.

Ja, jag vet att jag är hemsk men jag kan liksom inte låta bli. På vinterhalvåret blir jag lite av en fönstertittare. Jag tror att jag har bekänt detta här på bloggen tidigare. Egentligen är jag kanske fönstertittare året runt. Nu handlar det inte om voyeurism eller så. Nej, jag skulle bli oerhört generad om jag faktiskt skulle råka se någon. Mitt fönstertitteri drivs av inredningsintresse (möjligen ett osunt sådant) men jag tittar och glor på folks balkonger och fönster och tänker för mig själv:  "Snygg gardin, jädrans fin ljusslinga" osv. Särskilt hos en granne (som också har den goda smaken att låta persiennerna vara uppdragna fast hon bor på nedre botten) ser det vansinnigt mysigt ut. Hela sommaren var uteplatsen fylld med växter och när man går förbi ser man att de har fina lampor, växter och rara ljusslingor som glimmar inne i rummet året om. Som ett alldeles bedårande dockskåp.

Så på vägen upp från parkeringen upp till huset under veckan har jag upptäckt att det är rätt många som redan har förberett sig för advent med adventsstjärnor och ljusstakar och med ljusslingor på balkongen. Den första adventsljusstaken siktade jag faktiskt redan i mitten av oktober. Lite väl tidigt tycker jag personligen men var och en gör ju som de behagar och det såg  ju faktiskt mysigt ut.

Själv funderar jag på att sy mig ett par nya julgardiner. Jag ser framför mig ett rött tyg med vitt mönster, lite liknande det här från Klippan men tips på billigare varianter mottages tacksamt!

Bild lånad från Klippan

Inga kommentarer: