torsdag 29 december 2011

Annandagen














Julen innebär mycket mat hemma hos oss. Så även på annandagen. Mamma brukar förbereda kalkon någon av juldagarna men eftersom min äldsta syster också fyller år denna dag så var vi bjudna på julbord hos henne vid ett-tiden.

På förmiddagen kom också en av mina farbröder och hans fru på julfika. De ville gratulera mig i efterskott och det var mysigt att träffa dem eftersom vi ses så sällan nu. Jag bodde ju nästan hemma hos dem när jag var liten. Jag fick en fin cellofanpåse fylld med god olja, vinäger, marmelad, lemon curd och kex och ett vackert fat.














Till kaffet bullades det upp med saffransbullar, saffranskaka, pariserbröd, russinkakor, pepparkakor och min favorit mandelmusslorna. Mandelmusslor hör julen till tycker jag. Mamma fyller dem med körsbärssylt, toppar med grädde och marsipantomtar.



På kvällen kom båda småsystrarna hem men då var alla (utom yngsta systerns om jobbat) så trötta på julmat att det blev fläskytterfilé med klyftpotatis, bönor, sallad och goda såser till istället och sen blev det mer paketöppning innan det var dags för sängen.

1 kommentar:

Jul i Laloland sa...

Men va mysigt och underbart du verkar ha haft. Ja...förutom grannens nedbrunna hus då. Men annars. Jag kände t.o.m. julstämningen när jag kollade bilderna och läste - supermysigt!

Jag har önskat mig mandelmusselformar och hoppas kunna baka till nästa år...eller till påsk (jag fyller ju år i januari så då kanske...)