lördag 31 december 2011

Jul i förorten


I förrgår var vi hembjudna till sambons föräldrar på middag och som vanligt bjöds det på god, god mat. För en lantunge som mig är det lite speciellt med julen i förorten. Det är till att börja med mycket hemtrevligare än det kanske låter. Höghusens fönster glimmar i mörkret och om jag vore barn än skulle jag kanske räkna adventsstjärnor.  Det skulle bli många. Riktigt många. Nu nöjde jag mig med att fota husen i mörkret istället. 


Utanför porten till svärföräldrarnas hus står en gran och i hissen hade någon dekorerat, att någon tagit sig tid och pimpat hissen. Sånt gillar jag även om i ärlighetens namn tycker att dekorationen i sig är rätt ful.
Själva lägenheten var också pyntad så klart och i år hade även svärföräldrarna skippat granen. Den tar mycket plats tycker de så istället hade de en liten julgran i plast. Jag måste ju säga att den inte ger mig mycket julkänsla men den andas nostalgi.

Jag hade precis en sån här liten ful (möjligen något tufsigare) plastgran när jag var liten som jag hade ärvt efter gammelfarmor. Mina syrror fick också en, gammelmormors gamla. Den var ännu värre med kulörta ljus. Mamma tyckte att de var apfula men vi var glada över smågranarna. Fast bäst tyckte jag nog ändå om när vi fick en egen äkta gran i miniformat. Den luktade ju gott också.

 Till middag hade svärmor dukat med finporslinet och kristallglasen som kommer fram till jul och överallt stod amaryllisar i blom. Jag tror att det är hennes favoritblomma i juletid.

Menyn bestod av entrecôte, potatisklyftor med goda såses och aromsmör som tillbehör och sedan fick vi glass med bär. Gott !



















Den här filuren måste jag ju bara visa er också! Är den inte fantastisk? Detta är alltså en lampa i form av en papegoja. Kvällstid ser den ju nästan lite evil ut och den är ju sjukt kitschig men ändå cool på något vis. Eller vad säger ni?










Och så måste ni ju se detta förstås. Ett hus i amerikanska södern? Nej, detta är en julutsmyckad villa i Stockholmsförorten Mälarhöjden. Vi har åkt förbi huset rätt ofta sen vi flyttade ut från stan eftersom det ligger på vägen till sambons föräldrar och för varje år blir det fler och mer dekorationer. Snyggt? Njäe, säger jag som mest gillar vita ljus i granar men jag tycker att de ska ha plus för att de orkar bry sig och bjuder till lite extra vid jul.


11 kommentarer:

jessica sa...

PAPEGOJAN !: Vilken underbar tingest! Synd (eller tur) att det inte finns en gillaknapp !!!!

Marie/Underbara Juletid sa...

Gott nytt år!

Metronyx sa...

Got nytt år, och papegojan är cool tycker jag : )

Anonym sa...

Fridolins papegoja heter Åsa-Elisabet!

Anonym sa...

Romsan är alltså Fridolins papegoja :)

Anonym sa...

Papagaya fridolina

Anonym sa...

Skulle det bli en spricka på den kan han ju alltid laga den med lite fentanylplåster eller liknande,som han eller kollegorna på regeringskansliet nog har till hands.

Anonym sa...

Oh, Jesus ! He must be the Saint Fridolin of Säckingen!

Anonym sa...

Oh, Saint Fridolin of Säckingen!

Anonym sa...

Gillade han papegojor?

Anonym sa...

Oh yeah !