söndag 4 december 2011

Julautist

Att julen står för tradition och därmed upprepning av vissa saker är kanske ingen hemlighet men för varje år jag håller bloggen igång blir jag pinsamt medveten om hur extremt traditionsbunden jag verkar vara. Jag sätter upp samma gardiner, lagar samma godis, baka samma bullar och köper samma blommor. Ni ska veta att det var revolutionerande för mig att köpa en blå hyacint förra året och guess what - i år har jag gjort det igen!


Igår kokade jag in päron i saffran och annat gott och fotade för att färgen blev så läcker men sen kom jag på att ni fick exakt samma recept förra året så nu struntar jag i att skriva något mer om dem. Men visst blir de väldigt vackra?

5 kommentarer:

Jul i Laloland sa...

hehehehe - I´m the same way!
Iår har jag dock gått ALL OUT och köpt TVÅ (!!!) amaryllis istället för 1. Det blir heller inte någon pepparkaksdeg eftersom den första satsen sket sig...
men svar på frågan; JA, de är superfina!

Helly sa...

Åh vad härligt med inlagda päron. Smarrigt och vad vackert. Och att vara traditionsbunden, ja det är ju lite det hela julen går ut på. Att hålla i traditionerna. Men trender kommer och går så det finns saker i pyntlådorna jag förr gillade skarpt men som nu inte får komma upp ur lådan. De får vänta tills de känns rätt igen.

Metronyx sa...

Att bryta traditioner kan vara svårt när det gäller jul : ) Men jag blir lite nyfiken, vilken färg på hyacinterna brukade du köpa ? Fast ett tips för att bryta vissa traditioner runt jul kan vara att lyckas bli allergisk mot allt möjligt. Som barn hade vi levande gran, levande ljus, hyacinter, nötter och det är väl symboliskt för julen. Med stigande ålder har jag fått plockat bort dessa saker. Enda lilla undantaget är att barnen får tända adventsljus ett litet tag på söndagarna. Som tur var tål jag fortfarande saffran, och ja, färgen är underbar : )

Fridolin sa...

Lalolandet: Ha ha, då är vi ungefär lika crazy! ;)
Helena: Ja det är sant fast jag är rätt traditonsbunden där med. :)
Metronyx: Jag har alltid haft vita tidigare, mest för att jag vuxit upp med vita, de doftar inte så starkt heller. Om man inte är allergisk då förstås...

Lisa sa...

Har du sett Postens julkortskampanj på webben? Fota levande grisar och tomtar, direktsända från en lada i Småland, och skicka som riktiga julkort hem till alla kompisar. Massa härlig julstämning! Spana in sajten här: http://www.julkortifarten.se