fredag 30 december 2011

Mellandagarna

Väl hemma igen har jag mest bara slöat, med undantag för lite tvättande inför den förestående resan. På nyårsdagen åker jag till Göteborg igen för att därifrån ta mig vidare med min Frankrikereskamrat till Paris. Vår tanke var att vi skulle njuta av det sista juldekorationerna och shoppa loss på mellandagsrean. Om vi nu hade varit lite bättre pålästa om franska reor så hade vi upptäckt att de inte börjar förrän runt den 11 januari men vi ska nog kunna roa oss ändå...

Hursomhelst har det varit lata dagar med lugna morgnar och mysiga kvällar i soffan med tända ljus och häromkvällen också glöggdrink och nostalgi-tv med Stig Helmer (Snowroller).
I förrgår gjorde vi också ett besök på Myrorna i Ropsten som vi ofta besökte när vi var nyförälskade och bodde i stan. Tyvärr blev jag grymt besviken. Stället har blivit hippt verkar det som. Dussintals bilar stod utanför och priserna har blivit väl tilltagna. Fynd var väl svårt att göra i alla fall.  Dessutom fanns inte porslinavdelningen som var så stor och fint skött längre och det var ju en missräkning eftersom vi är på jakt efter fler "Fasan/Asian Pheasants" tallrikar.

Inte heller fanns de lite lätt förvirrade människor som arbetat där tidigare kvar heller. De var ersatta av trendigt klädda snubbar, varav en överdrivet glatt meddelade att han var där i samhällets tjänst för att hjälpa dig... Gör mig en tjänst och låt mig va', tänkte jag. Nu låter jag bitter, jag vet, men jag har sett den där skitnödiga trendkänsligheten ta över i stort sett hela Södermalm innan vi flyttade därifrån och nu ska den alltså också in på Myrorna. När jag jobbade extra på ett stödboende för hemlösa missbrukare så åkte brukarna till Ropsten för att handla nya kläder för att de fick mycket för pengarna. Det får de knappast nu. Man får hoppas att Myrorna får in mer pengar på sin nya målgrupp så att de kan göra nytta på det viset. Jag lyckades i alla fall hitta två gardinlängder med 60-talsmönster i grönt och blått och en söt liten duk för det facila priset 60 kr så gardiner är väl otrendigt! Duken skymtas på bilden nedan. Bättre bilder kommer att komma senare.






2 kommentarer:

Metronyx sa...

Ja, det där med Myrorna har jag tänkt på också. Inte bara de som gör om sina "loppisar" til second-hand fashion hak, vissa Erikshjälpen-ställen följer den linjen. Var ska folk handla då allt börjar likna "antikvitetspriser" ? Är man lite dekis eller sliter med att få pengarna att räcka så är det inte lätt att hitta nåt vettigt. Minns att jag följde med syrran i höstas på just Myrorna och förundrades över att prisklassen närmade sig Beyond Retro, då har det gått för långt!

P.S Jag älskar småtomtarna på mandelmusslorna, very stylish : )

Fridolin sa...

Ja det är lite galet men de kanske får in mer pengar genom att nischa sig, vad vet jag men det känns lite som om idealen förvridits.

Tomtarna är för övrigt ett stående inslag i mandelmusslorna hos oss på jul. Mamma vrider ut och in på sig själv för att hitta dem och så släppte alla syskon bomben i år att ingen egentligen tycker att de är goda. Då blev hon lite besviken tror jag men de ska ju bara sitta där på toppen! :)