torsdag 22 december 2011

Smygstart på julen

Igår kom sambons familj över för att fira min trettioårsdag i efterskott och för att överlämna julklappar i förskott. Däremot fick den traditionella julmaten vänta. Vi bjöd på trerätters med inspiration från det italienska köket istället. Köttbullar, sill, Jansson och skinka brukar man ju ändå få i sig tillräckligt av under självaste julen.

Vi bjöd på kall vinglögg som välkomstdrink. Det är faktiskt mycket godare än det låter och smakar ungefär som en gott, lite sötare och kryddig variant på sangria om man serverar den med mycket is och apelsinskivor, vilket vi gjorde. Läskande och gott till salta tillbehör och inte lika kvalmig som varm glögg kan bli.














Vi började med gott bröd, grissini, bresaola, salami och serranoskinka( snålade ur när jag såg priset på parmaskinkan),  blandad sallad med fänkål och goda oliver, bredbar chèvreost och pesto framdukade i små skålar så att varje person fick plocka ihop vad de ville ha.



Därefter serverade vi frikadeller i krämig tomatsås med spaghetti  som toppats med mycket grönt och parmesan.

Efterrätten bestod av vaniljpannacotta med hallonpuré på toppen och blandad färsk frukt (apelsin, kiwi, fikon och björnbär). Måste skryta lite och säga att fruktfatet blev sjukt snyggt! Appropå fat så får ni gärna lägga märke till den fina julklappen jag fick av min chef- ett blått serveringsfat från Mateus. (på bilden fyllt med charkuterier).



PS. Om ni undrar var huvudrätten tog vägen så hamnade den i magen innan någon kom på tanken att föreviga den men här har ni har receptet i alla fall Frikadeller i tomatsås.

4 kommentarer:

Cissi sa...

Mysigt!

Anonym sa...

Hej!

Vilken bra julblogg du har. Jag driver också en julblogg! Skulle du vilja
byta länk med mig?

Jag kan lägga din blogg i min blogroll eller i ett inlägg som passar.

Med vänliga hälsningar,
Johan
mail@gainbonus.com

Metronyx sa...

Grattis i efterskott Fridolin : ) Ser ut att ha varit en fantastisk matfest!

julstugan sa...

God fortsättning!