torsdag 29 december 2011

Julaftonen

Vi kom ner till mina föräldrar på kvällen den 23. Mamma hade köpt räkor, hummer och pappa hade inhandlat en flaska vitt vin så det blev en riktigt lyxig inledning på julen. Efter skaldjurskalaset hjälptes jag och mamma åt att klä granen under mycket fniss (Jag tror att vinet kan ha haft en viss inverkan här) då det var lite klurigt att får till belysningen. Mamma bytte nämligen ut den tradtionella slingan mot småljus förra året och jag måste säga att det är riktigt sött, det glimmar liksom mer men att försöka få dem att sitta jämnt är ju ingen idé. Fin blev granen i alla fall tycker jag.

 Själva julafton inleddes med en rejäl frukost tillsammans med mamma, pappa och min mellansyster och hennes sambo. Mamma dukade upp med nybryggt kaffe, hembakta lefsor, svågerns vörtlimpa,  sillsallad, julskinka, inlagd sill och allt möjligt gott.

Efter denna brakfrukost spelade vi TP och snaskade i oss en Paradisask medan mor och far uträttade lite ärenden inne i stan. Därefter drog syster-yster och hennes käresta vidare för att fortsätta fira jul i svågerns föräldrahem och jag och sambon tog en promenad före julmiddagen.

Återigen dukades det upp en massa gott och jag mumsade i vanlig ordning i mig liiite för mycket så att jag hamnade i paltkoma och fick lägga mig på soffan och se på Kalle och hans vänner.



Lite konstigt kändes det att vara den enda systern hemma på julaftonskvällen men det är väl så det blir nu när vi alla är vuxna och håller till på olika håll.

Traditonsenligt åt vi risgrynsgröt och skinkmacka på kvällen. Katten gillar också risgrynsgröt så hon fick slicka rent grytan och eftersom yngsta systern hade oturen att arbeta uppdaterade vi henne via mms om hur kvällen fortskred och om hennes hjärtegull kattens förehavanden.

Det är gott med risgrynsgröt!

Tomten är väl så gott som avskaffad sen ett par år tillbaka så efter Karl Bertil delade jag ut paketen och sedan var det slött soffhäng med fri tillgång på knäck, wienernougat, frukt och nötter samt en liten likör i glaset som fick avrunda kvällen.

En till som blev däst av julbordet.



Inga kommentarer: