söndag 5 december 2010

Saffranspäron

Så här års kan man ofta köpa päron billigt. Jag köpte en stor påse Conference häromdagen för 10:-/kg. Dessa kokade jag, efter ett gammalt Arlarecept, i en kryddig lag. Päronen blir vackert gula och päronen underbart goda med lite vispad grädde eller glass.




Saffranpäron
1,5 kg fasta mindre päron

Lag:
1 l vatten
8 dl strösocker
1 påse saffran 05 g
2 kanelstänger
2 bitar torkad ingefära (jag tog färsk)
1 krm kardemummakärnor

Skala päronen men låt stjälkarna sitta kvar. Lägg de skalade päronen i en bunke med vatten med pressad citron i så blir de inte bruna lika fort. Koka upp lagen i en kastrull och ställ av från värmen. Lägg efterhand ned päronen i lagen. Koka upp och låt dem koka på svag värme i 15-20 minuter. Lägg päronen i väldrengjorda glasburkar och håll över lagen. Låt stå kallt minst ett dygn. Servera.

4 kommentarer:

Jul i Laloland sa...

Sånna där gjorde jag för många år sedan. också av arlas gamla recept - blev supergott. Blir nog en julklapp i år till någon snäll!

Fridolin sa...

Ja jag hade också tänkt dem som julklapp men jag får väl se till att ge dem till någon som kanske bjuder på dem direkt...(Det gäller att vara listig. Eller så kanske jag kokar in några till).

Anonym sa...

ja jag skulle gärna bjuda dig omgående om jag fick en burk....Kram/M

Fridolin sa...

Det går nog att ordna...