lördag 1 november 2008

52 dagar kvar till jul -Kul!

Idag är det 1 november och det är nu bara 52 dagar kvar till dagen med stort J: Julafton. När jag drömskt börjat längta efter glögg och pepparkakor redan i oktober och börjat planera julklappsinköp ett par veckor senare har mina nära och kära oroligt skakat på huvudet. Därför var det en stor lättnad att se att de finns ett ganska stort gäng likasinnade julfanatiker här ute i bloggosfären. Jul och jul förresten,egentligen är det nog förberedelserna, själva upptakten till högtiden som får i alla fall mitt hjärta att klappa lite hårdare. Inte minst är det väl den enda tid på året man med hedern i behåll kan ägna sig åt att krusa paper och sticka nejlikor i apelsiner...För mig handlar julen mycket om stämningar, om dofterna och smakerna som hör julen till och jag är rätt konservativ när det gäller pynt och dylikt. Min önskejul är gammaldags och rustik, som en Carl Larsson-tavla ungefär. Om detta har något att göra med mina många fina jular på landet där jag är uppväxt vet jag inte men jag blir i alla fall fortfarande löjligt lycklig av bilder på små röda stugor inbäddade i snö med fönstren tindrande av skenet från adventsstjärnor. Detta betyder att ni förmodligen inte kommer att hitta några inlägg om rosa plastgranar eller überdesignade adventsljusstakar i blått här på bloggen. Däremot hoppas jag kunna bjuda på lite pysselidéer, julrecept och vem vet kanske en och annan annekdot från tidigare års firande. Framförallt hoppas jag få ta del av era tips och idéer!

Inga kommentarer: