måndag 3 november 2008

Julfilm













Jag har sett att man på flera julbloggar tipsar om julfilmer. Personligen är jag rätt kräsen när det gäller film och jag tycker att de amerikanska julfilmerna som brukar pumpas ut från Disneyfabriken strax före jul rätt ofta för att inte säga alltid är ganska klyschiga och intetsägande. De innehåller alltför ofta någon tokrolig tjock tomte, en elak nisse och gärna något föräldralöst/av sina föräldrar missförstått barn som råkar i svårigheter.Elaka nissen ställer förstås till det ännu mer och tjocka tomten ordnar till allting så att alla får leva lyckliga allt medan snön vräker ned i stora stjärnflingor. Ödsla inte tid på sån smörja utan samla familjen till sällskapsspel och glögg istället eller välj en vanlig, julbefriad, bra film. Den enda film jag hittills sett som innehåller ungefär ovanstående ingredienser (fast med en annorlunda twist) som ändå gav någon sorts behållning är Kjell Sundvalls Tomten är far till alla barnen och det är Dan Ekborgs förtjänst. Hans rolltolkning av den cyniske, illusionslöse och stadigt överförfriskade farsan som tror att alla kan köpas för pengar är obetalbar. Annars finns det ju bara en riktigt bra julfilm och det är så klart Bergmans klassiker: Fanny och Alexander.Fast om du vill att julen bara ska vara mys och trevligheter kan du stänga av efter första timman eller så.

3 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Härlig film, livet är kanske inte alltid bara ara mys och trevligheter ;) Fast inte så hemsk, som en del av filmen..

http://hannelesjul.blogspot.com/

(vaffö får inte alla kommentera, då kunde jag länka direkt till min julblogg)

Fridolin sa...

Jag är inte så haj på det här med bloggeriet än men nu hoppas jag att alla ska kunna kommentera. Länka på! :)

Anonym sa...

Nu funkar det :)