onsdag 12 november 2008















Det börjar ju dra ihop sig mot första advent och det är då jag tillåter mig själv att ha julmusikspremiär. Sambon himlar i alla fall med ögonen och tycker att jag är knasig som börjar så tidigt. Jag brukar börja med lite mindre julig musik och sen brassa på med det högstämda artilleriet ju närmre jul man kommer. Här är en lista för dig som känner dig sugen på lite melodisk julstämning:


1. Absolute Christmas - Skivan som är alla affärskedjor med självaktning drar på under julruschen. Har man stressat shoppat julklappar till Adolphson och Falks Mer jul är det mycket möjligt att du aldrig vill lyssna till den här plattan igen, men faktum är att skivan innehåller en rad guldkorn, särskilt den gula pop/rock-skivan. Bästa spåret: The Christmas Song med Nat King Cole ligger dock på röda plattan.

2. Elvis Christmas Album - En riktig mysplatta, om man gillar Elvis alltså, annars har man nog inte mycket behållning av den. Själv är jag ingen Elvisfanatiker men i de här jullåtarna gör sig hans fylliga stämma utmärkt. Ett plus också för att det finns en fin balans mellan lite svängigare låtar och stillsammare, mer pompösa sånger. Bästa spår: Blue Christmas.

3. A Christmas Gift for you from Phil Spector - en julhälsning från artisterna på Motown Studio.Bobby B.Soxx, Darlene Love,The Chrystals och The Ronettes framför klassiska jullåtar med "the wall of sound" som ackompanjemang. Jag var till en början rätt skeptisk men "it grows on you" som de säger. Lyssna till: Darlene Love - Christmas Baby(please come home) .

4. These are special times - Céline Dions julskiva som kom ut för nästan 10 år sedan nu (herregud var har tiden tagit vägen???). Hyfsad blandning av högstämda, klassiska julsånger och nyare låtar. Tyvärr tar sångerskan sig själv på lite för stort allvar vilket gör att skivan känns lite pretentiös ibland men har man inget problem med det överdrivet känslosamma så kan nog det här vara en riktig höjdare. Bästa spåret: Ave Maria

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får jag tipsa om Blackmores Night? Deras julskiva Winter Carols är underbar

Sofie sa...

Tycker också om The christmas song coh ave maria. Mitt julskivetips är mariah careys julskiva. =)

Fridolin sa...

Pratar vi "the" Mr Blackmore nu? Hur har jag kunnat missa detta? Det måste jag ju kolla upp omedelbart. Tack för tipsen!