måndag 24 november 2008

Mysig helg i julens tecken














Mina yngre systrar var ju här i helgen och vi hade bestämt att vi skulle gå på julmarknad när den öppnade på lördagen. Under fredagnatten bestämde sig vädret för att bjuda på lite extra stämning. När vi vaknade var hustaken täckta med snö och flingorna singlade ned utanför fönstret. Minsta systern blev barn på nytt och skuttade upphetsat upp ur sängen, lyckligt utbristande: SNÖ!

Vi tog oss en rejäl vinterpromenad och kände oss upprymda av all den höga vinterluften. Promenaden avslutades med ett besök på julmarknaden i vårt lilla centrum. Jag köpte hemstöpta ljus,ett vitt femarmat och fyra röda enkla ljus för 80 kr. Det tyckte jag var ett bra pris i synnerhet om man jämför med vad de tog inne i Gamla Stan.













Efter lunch och lite benvila tog vi oss iväg till Hötorget för inköp av kransar och nötter till julbaket. Sedan bar det av till marknaden i Gamla Stan. Den var väl ungefär som vanligt fast mysigare p.g.a. all snön. Det kändes liksom lite roligare att dricka glögg i kylan. Ett minus dock för att man inte tänt granen på Stortorget men det kommer kanske till nästa helg?

Innan vi åkte hem tog vi oss en trip till Gröna Lund som har fri entré och julöppet just nu. Jag har faktiskt aldrig varit där på vintern tidigare oh det behöver jag väl inte ångra direkt. Det var visserligen väldigt vackert och mysigt med alla ljus som nöjesfältet klätts in i men om man inte var intresserad av att åka radiobilar eller dylikt fanns inte så mycket att hämta. Trötta begav vi oss hem med med vår skörd av nötter och burkar med saffranshonung.

Inga kommentarer: