tisdag 11 november 2008

Bättre begagnat pynt sökes...















Jag och en väninna gjorde ett litet second handbutiksrace idag. Jag när fortfarande förhoppningen om att hitta fina kulor till min gran och/eller en fin julgransmatta där. Jag resonerade som så att om man är ute redan nu så borde man kunna roffa åt sig godbitarna innan alla andra hunnit dit och gjort precis detta. Det var inte rätt tänkt. Antingen så hade alla andra varit där redan (men det håller jag faktiskt inte för särskilt troligt så här tidigt i november) eller så hade de helt enkelt inte plockat fram så mycket julsaker än. Däremot hade de nog plockat fram alla elljusstakar de fått in genom åren för det fanns det i massor. De övriga sakerna som stod på "julbordet" kunde med viss fantasi associeras till julen. Jag tror t.ex. att det var tänkt att den stora mängd gröna små koppar som stod framme skulle uppfattas som glöggmuggar och den fula grisen i trä kan man kanske med lite välvilja se som något slags julpynt men jag var besviken. Myrorna på Götgatan var väl den butik som hade lyckats få till mest julkänsla. Där fanns det faktiskt lite att välja mellan även om inget direkt föll mig på läppen. Bl.a. såg jag en helt knasig adventsljusstake. Det var en kavel som någon hade målat röd och satt fötter och ljushållare på. Annars fanns det rätt mycket tomtar som samtidigt var ljuslyktor, något slags kombinationsprydnad. Fast det tycker känns lite fel på något sätt, att sätta eld i baken på tomten menar jag...Det blev som ni förstår inga stora inköp idag men jag lyckades ändå fynda två hyacintgas för 45 kr. De ser ni här ovan tillsammans med två andra second hand fynd som jag gjort tidigare, två skålar som nog också ska få hysa lite blommor i jul.

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

På fredag startar en stor julloppis här.