onsdag 12 november 2008

Jul på tumanhand

Det ska bli mysigt om än lite konstigt att fira jul alldeles själva, eftersom jag kommer från en stor familj där man alltid firat jul med, om inte hela tjocka släkten, så i alla fall stora delar av den. När jag var liten samlades alla syskonen på pappas sida med respektive och barn till ett stort julkalas någon vecka eller så innan jul. Min pappa har åtta syskon och varje syskon har väl minst tre barn så ni kan ju själva förstå att det blev rätt så stora kalas. Det bjöds på julbord och gottebord och barnen brukade få göra smällkarameller och annat julpyssel i ett litet sidorum medan de vuxna ordnade med maten. Eftersom vi var så många samlades vi i en gammal mysig hembygdsgård/museum som var jättespännande eftersom ett av rummen på ovanvåningen var inredd som en skolsal från 1800-talets slut. Dit upp brukade vi kusiner smita och leka i de gamla skolbänkarna och bläddra i undervisningsmaterialet (Luthers katekes bl.a.) fast vi fick nog egentligen inte vara där. Sedan var det julklappsutdelning. Den var lite speciell för alla hade sig ett paket var för runt 50 kr som man skulle lägga i en säck och sedan delade tomten ut paketen bland oss. Det var lite som ett lotteri faktiskt. Hade man tur kunde man få ett målarblock eller ännu bättre en chokladask. Hade man otur kunde man få en ful ljuslykta eller något annat tråkigt. Nuförtiden har vi inga gigantiska släktkalas. De upphörde när min farmor och farfar gick bort eftersom farmor väl var lite av drivkraften bakom alltihop. Men även om vi bara firar med mina föräldrar och mina syskon så blir vi en rätt stor drös med folk.
Förresten så blir vi nog inte så själva i år heller. Sambons familj kommer kanske hit en sväng och då blir vi ju i alla fall minst fem personer till bordet. Och inte mig emot -the more the merrier!

Inga kommentarer: