torsdag 13 november 2008

Julmys nästa helg

Mina två yngre systrar kommer hit och hälsar på i nästa vecka. Då ska vi gå på julmarknaden i Gamla Stan och kanske också en sväng till Gröna Lund. Nu deklarerade dock yngsta systern att hon tycker att vi ska göra något mer julmysigt, typ baka lussekatter eller så. Självklart kan vi göra det! Fast om jag är smart så utnyttjar jag den tillkomna arbetskraften till att baka pepparkakor istället.Jag brukar baka hundratals, tunna, tunna pepparkakor efter ett recept som heter "Hennes nåds pepparkakor". Det är en fruktansvärt dryg deg. Första året jag bakade dem gjorde jag en hel sats och det blev väl ca 300 peppisar. Det betyder mycket kavlande det, mina vänner! Men det är värt besväret för pepparkakorna brukar gå hem i alla läger utom möjligen hos sambon som tydligen tycker att en äkta pepparkaka ska vara tjock som ett knäckebröd. En äkta pepparkaka för honom kommer i burk från Ica misstänker jag...De pepparkakorna kan visserligen vara väldigt goda de med men om ni vill ha en riktig delikatess, ett sprött och lite kolasmakande pepparkakshjärta tycker jag ni ska pröva att baka några efter nedanstående recept!

Hennes nåds pepparkakor ca 300 st
375 g sirap
375 g socker
225 g smör

1 msk nejlikor
1 msk ingefära
1 msk kanel
½ msk kardemumma
2 msk bikarbonat
1½ dl grädde
ca 1 kg vetemjöl (runt 14 dl)

Smält samman smör, sirap och socker i en stor gryta. Dra grytan från plattan när allt smält samman. Tillsätt kryddor, grädde och tillsätt mjölet. Ta ev. en lite mindre mängd då det är lättare att tillsätta sen om det behövs än tvärtom. Låt nu degen stå och dra över natten. Baka ut och grädda i 225 grader. Gammelfarmor brukade säga att man ska kavla så tunt att underlaget syns genom kakan men det är förstås lättare att få upp kakorna på plåten om man kavlar dem lite tjockare.

Inga kommentarer: