fredag 7 november 2008

Pyssla ihop en stjärna - om du har tålamod














Eftersom jag är väldigt förtjust i gammaldags pynt fick jag igår idén att själv försöka mig på att vika pappstjärnor till julgranen. Jag såg riktigt framför mig hur de skulle få hänga där skira och vita intill de röda julgranskulorna och sprida julefrid hela julen. Så jag googlade fram en vikbeskrivning från nätet och satte igång. Det gick inte som jag hade tänkt mig. Beskrivningen var det inget fel på. Den var mycket pedagogisk med bilder och allt. Författaren hade till och med tänkt på att använda pappersremsor av olika färg för att illustrera varje steg i färden mot den färdiga stjärnan men på något sätt lyckades jag trassla till det hela tiden. Första problemet jag stötte på var att jag inte hade tillräckligt raka remsor. Eftersom jag bara skulle prova hade jag glatt klippt till fyra pappersremsor lite på måfå. Gör inte det. De blir omöjliga att dra igenom varandra när det börjar dra ihop sig. Nästa gång gick det lite bättre men på något vis blir inte de remsor som ska bli korta i korta utan tvärtom långa. Enligt beskrivningen skulle remsor långa som långsidan av ett A4 papper räcka men det gjorde det inte. Jag försökte igen. Den här gången hade jag nog gjort remsorna för breda. Remsorna räckte inte nu heller. Däremot började jag förstå mig på principen med vikningen. Det blev inte snyggt men det blev fyra uddar i alla fall. Ja ni ser ju själva här ovan...Jag kommer nog att försöka igen men jag börjar inse att egentillverkade stjärnor i granen blir det nog först nästa jul. Om ni är lite flinkare i fingrarna så finns beskrivningen här. Eller så gör man det enkelt för sig och köper färdigvikta. Bl.a. säljer Cosas flera fina varianter.

2 kommentarer:

Sofie sa...

Oj, ser knepigt ut! Jag är nöjd om jag lyckas få ihop ett hjärta =)

Fridolin sa...

Ja, har lyckats få ihop ett hittills men det ser lite skevt ut... Försökte en gång till och då fick jag inte ihop det alls. Får nog öva ett tag til lför att få ason p ådet här...