fredag 14 november 2008

I valet och kvalet


















Från vänster: Längder och kappa, Ellos, rödrandig gardinlängd Alvine,IKEA, kappa med knyt, Hemmets Journal, köket i december förra året...

Förra året, nästan precis en vecka före jul flyttade vi till en större lägenhet. Vi fick reda på att vi fått lägenheten 27 november så julförberedelserna byttes rätt snabbt ut till flyttförberedelser. Av naturliga skäl blev det inte mycket julpyntande det året, allra minst var det tal om julgardiner. Nu är det dock så att vi har två fönster istället för ett så min röda julgardin från Indiska som jag tycker så mycket om räcker inte till. Jag måste sy nya. Det enklaste hade förstås varit att köpa nya men vårt ena fönster mäter bara 70 cm på bredden så jag kommer ändå få sy för att få ihop det och då är det väl lika bra att göra hela klabbet själv från början. Billigare också förmodligen. Så till frågan- vad ska jag sy för gardiner? Till sjuttiocentimetersfönstret känns det som om det inte finns så många andra alternativ än kappa och jag står nu i valet och kvalet mellan att sy längder till stora fönstret och en slät kappa till det lilla fönstret i rödrutigt. Alternativ två är att båda fönstren får en kappa med knytband, liknande den på bilden, så att man kan drapera gardinerna lite. Jag är dock rädd för att det bara kommer att se konstigt ut i det lilla fönstret. Vad tror ni? Kom gärna med tips och idéer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

I små fönstren drapperar man väl inte själva fönstret, utan en del av väggen. Då ser fönstret större ut också, man lurar ögonen (men då måste man ha lägre gardinstång).

Fridolin sa...

Ja längre stång är inget problem men det är tyvärr inte så mycket vägg intill det fönstret...

Fridolin sa...

det står en hylla där också nu...