söndag 14 december 2008

Att koka knäck













Att koka knäck borde inte vara någon större konst. Man slänger ner ingredienserna i en tjockbottnad gryta och låter dem puttra under omrörning tills dess att man kan göra ett kulprov av smeten. Nu är det sällan så att det är så lätt. Konsistensen är ett evigt dilemma och min knäck vill allt som oftast bli lite för lös. Den måste liksom förvaras i frys för att inte bli helt ohanterlig. Sedan jag började använda min stektermometer vid knäckkokningen har det blivit lite bättre men hård knäck blir det ändå inte alltid fastän man låtit smeten koka till de angivna 122 graderna. Sedan har vi också det här problemet att formarna alltid ska välta när man ska fylla dem. Jag glömmer varje år att smörja plåten under dem och så far formarna som glöggförfriskade skridskoåkare på is hit och dit över plåten alltmedan jag svär svavelosande eder... Har man riktigt otur kan man bränna sig också eller så stelnar smeten snabbare än man hinner plotta ut den i formarna och då blir det riktigt tålamodskrävande. I år kom jag dock på att jag kunde använda min lilla såsslev som verktyg och det gick både fort och bra. Här nedan följder receptet på en god och garanterat onyttig knäck...

Knäck 60-70 st
50 g smör
2 dl socker
2 dl sirap
2 dl grädde

50 g skållad och hackad mandel

Låt alla ingredienser utom mandeln smälta samman och låt smeten puttra under omrörning tills den nått 122 grader. Blanda då i mandelhacket och fördela sedan smeten i små knäckformar.

Variation:
Byt ut mandeln mot
-jordnötter
-pinjenötter
-solroskärnor (funkar dessutom för de flesta allergiker)

1 kommentar: