måndag 8 december 2008

Det blev en mysig kväll igår med Blossa blåbärsglögg (god!) och olika tilltugg. Det blev allt som stod på gårdagens lista med undantag för baconlindade dadlar och lussekatter. Dadlarna skippade jag av bekvämlighetsskäl men lussekatterna hittade jag imorse. De låg upptinade i micron. Jag tror jag haft lite för mycket att hålla i huvudet det senaste om nu detta inte är utslag för begynnande alzheimers... Förhoppningsvis förbättrade jag mitt minne något igår då flera av munsbitarna innehöll fisk, eftersom delar av den inbjudna skaran inte äter kött. Laxsnittarna med pepparrotskräm var särskilt uppskattade att döma av åtgången.


Choklad- och konjaks- tryffeln gick också åt och den kan jag verkligen rekommedera er att göra. Perfekt om man inte har så gott om tid eftersom det bara är att smälta samman grädde, choklad och smaksättning. Till jul brukar jag rulla kulor av smeten eller spritsa ut den i vackra formar men igår körde jag en snabbvariant som är rätt kul när man bjuder på fingermat. Slå smeten i en form som klätts med bakplåtspapper och låt stelna en aning. Dela in tryffeln i munsbitstora rutor och tryck ned en 10 cm lång pinne i varje ruta. Om du vill knyter du ett band runt coktailpinnen innan du serverar.

Inga kommentarer: