tisdag 9 december 2008

Marsipanravioli

Ända sedan jag för flera år läste Susanne Magelunds"Vit jul" för första gången har jag varit sugen på att pröva receptet på marsipanravioli. Kruxet har bara varit att receptet innehåller pistagemassa och det är verkligen inte lätt att hitta i detta avlånga land. Två år i rad (minst!) trakassserade jag varenda butik och bageri i staden där jag bodde just då för att höra om de möjligen sålde pistagemassa. Det gjorde de inte. Fick man inte en tom, frågande blick till svar så var det någon förnumstig konditor som talade om att de visst använde det till sina tårtor men att sälja det till kunder, det var inte tillåtet. Det blev aldrig någon marsipanravioli. Men i år har det blivit ändring för jag har experimenterat lite. Eftersom inte pistagemassa går att få tag på har jag tillverkat det. Jag sprang nämligen över pistageessens hosEter-och Essencefabriken på Wallingatan här i Stockholm.

Jag är för lat för att själv stå och mala pistagenötter när slutresultatet är okänt så jag gjorde en massa av mandelmassa och pistageeesens. Till en sats på 25 -30 st marsipanraviolis behöver du följande:

Marsipanravioli
ca 250 g marsipan enligt nedanstående recept

Fyllning:
150 g mandelmassa
1-2 matsked vatten
1 tsk pistageessens
2 krm grön karamellfärg (varför finns inte flaskorna med droppkork att få tag på längre???)
ev. florsocker

vit choklad till pensling

Börja med att förbereda fyllningen. Riv mandelmassan grovt och blanda den med vatten, pistageessens, grön karamellfärg och ev. lite florsocker om den ser ut att bli för rinnig. Sikta sedan florsocker över ett bakbord och kavla ut marsipanen tunt. Dela marsipanen i remsor som är ca 3 cm breda. Lägg en klick, ca 1 tsk, av pistagemassan en halv centimeter in på remsan, vik sedan marsipanen så att en rektangel bildas. Skär av biten och tryck till ändarna lite lätt med tummarna och sedan med en gaffel. Fortsätt så tills remsan är slut. marsipan är ganska svårt att kavla ut i stora sjok så du kommer antagligen behöva kavla ut den och skära den i remsor i omgångar. Avsluta med att pensla raviolin med vit choklad. (Detta är dock inte gjort i skrivandets stund.)


För er som inte redan är bekanta med Eter-och Essencefabriken kan jag säga att detta ställe är en väldigt trevlig, gammaldags butik där man kan köpa allsköns kryddor i lösvikt. Allting vägs på en liten manuell våg och kryddorna förvaras i röda plåtburkar eller apoteksflaskor, precis som i början av 1900-talet! En upplevelse är det i alla fall att gå dit och rätt ofta blir det en ganska dyr sådan eftersom de har så mycket gott.

Inga kommentarer: