torsdag 4 december 2008

Pepparkaksmiffon...

Degen som blev över när systrarna var på besök hann både bli för gammal och torka eftersom jag jobbade så mycket att jag inte hann med att ta hand om den. Följaktligen satte jag en ny deg och börjar glad i hågen kavla pepparkakor igår kväll. Det gick som på räls. Skjuts in i ugnen! Men...pepparkakorna såg blåsiga och bleka ut i färgen. En snabb check av receptet visade att jag glömt ta i bikarbonaten. Pepparkakorna blev visserligen ganska goda ändå men estetiskt tilltalande var de inte. Eftersom jag bara bakat ut en plåt fick jag idéen att istället skära pepparkakorna och hoppas på det bästa. Det blev inte jättelyckat det heller för utan bikarbonat blir skurna pepparkakor rätt hårda. Kanske går de att äta med ost men då blir kanske tandläkarförbundet också min nya bästa kompis...Sambon föreslog att jag skulle döpa den nyuppfunna kaksorten till pepparkaksmiffon. Jag tror det namnet är rätt talande...

Inga kommentarer: