tisdag 9 december 2008

Gör din egen marsipan














Detta recept på marsipan kommer från en väninna till min mamma och gör man hela satsen får man nog äta marsipan tills man storknar. Den går visserligen att spara ganska länge tror jag men jag gör hellre flera små omgångar efter behov. Är man riktigt hardcore så kan man ju tillverka sin egen mandelmassa men så ambitiös är jag inte så jag använder mig av färdig mandelmassa. Det här blir i alla fall en fin och smidig marsipan som det är lätt att göra godis och figurer av. Nedan följer orginalreceptet med 1 kg mandelmassa men jag brukar göra marsipan av ca 250 g mandelmassa och det brukar räcka till rätt mycket bara det.

Marsipan
1½ dl vatten
50 g smör
1½ dl vetemjöl
1 kg mandelmassa
ca 6 dl florsocker

Smält smöret och tillsätt vattnet. Rör ned mjölet men se upp så att det inte bildas klumpar. Sjud under omrörning till smeten släpper och blir en klump. Låt kallna. Riv under tiden mandelmassan. Arbeta ihop den med mjölkumpen och florsocker. Klart att använda!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra recept, använde halva receptet till prinsesstårta. Tog råhallonsaft istället för vatten för lite färg. Det fick en köttaktig nyans, björnbär är nog bättre att färga med. Den blev lite väl lös i konsistensen för att göra topprosen med, men för själva skalet fungerade det perfekt.

Anonym sa...

Ska bli kul att göra marsipan.. ska j också göra prinssestårta med påsk kycklingar på istället för ros. glad Påsk !

Lisa Rolf sa...

Tack, du är en riktig marsipangris! Ska testa..