fredag 19 december 2008

Födelsedagspresenter

Jag fyllde år igår och fick, förutom tårta, en massa presenter. Bl.a. en alldeles underbart fin, vit azalea på stam av vännen som har koll på vad jag gillar. En kokbok från kompisen som vet att jag gillar att laga mat. Sambon gav mig en fin grå cardigan men tyvärr var den för kort i ärmarna (men lagom i övrigt vilket var lite skumt) så den måste jag åka och byta. Av svärföräldrarna fick jag en flaska vin och den vackert dekorerade krukan som ni ser ovan. Eller baljan. Tydligen användes en liknande modell som tvättbalja i finare hem under 1700-talet om jag förstod rätt. Detta är en kopia inköpt på Stockholms Stadsmuseum. Svärfar hävdar med bestämdhet att man inte bör ställa blommor i den eftersom man då, glaserad och dekorerad som den är även inuti, skulle repa insidans glasyr men jag tycker nog att blommor skulle göra sig fint i den... Just nu vilar ett kilo röda äpplen som vi fick med krukan däruti men det är ingen optimal fruktskål eftersom den är så djup. Jag kan tänka mig att frukten längst ned lätt blir skämd. Vad skulle ni använda en sån här till?

Jag fick också den här lilla ängeln av svärmor och jag tror den var köpt i en verkstad för människor som arbetstränar. Jag tycker ängeln är rätt söt på ett litet prilligt sätt och hon kommer definitivt göra sig bra med mina andra, lite lustiga änglar, som ni kanske kommer få se lite senare när de har fått komma fram ur sina lådor. Hon ser lite mallig ut tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis i efterskott! :) Den där ängeln var ju bara för söt!

Fridolin sa...

Tackar! Ja hennes min är obetalbar! :)