måndag 8 december 2008

Förbannade hyacinter!

För ungefär ett år sedan i samband med att vi flyttade in i vår lägenhet köpte vi en gammaldags ekskänk på Blocket. Den var inte i bästa skick. Någon hade ställt en varm panna p åden som gjort att faneret blivit mörkt och släppt lite på ett ställe men vi föll pladask för den ändå. Den ger liksom karaktär mitt bland de moderna sakerna och jag gillar nog egentligen gamla saker mest. Skänken har, kort sagt, blivit något av en favoritmöbel. På den ställs alla vackra saker som vi tycker är värda att ha framme, varför en samling hyacintvaser med tillhörande hyacinter hamnade där förra helgen. En vecka senare hade hyacinterna växt ganska mycket. De hade börjat blomma och dofta och såg så där underbart frostiga ut - ända till de började dumma sig vill säga. Tre gånger hittade jag hyacinterna liggande på tvären över hyacintglasen igår. Blomstänglarna hade väl blivit för tunga för löken att bära upp. Jag rätade upp dem och de stod vackra och prunkade medan vi drack glögg. Likaså imorse när jag tände adventsstjärnorna. I eftermiddag när jag kom hem från klappjakten var de dock ingen frödjefull syn. Hyacinten i minsta vasen hade helt tagit befälet över sitt kärl och vält inte bara sig själv den här gången utan också vasen och vattnet i denna. Duken som låg inunder var nästan torr igen så man får förmoda att detta hände tidigt under dagen. Jag lyfter upp duken och ser till min förtvivlan hur en stor vit, vattenfläck spridit sig över det redan medfarna faneret. Vad göra? Jag lägger trasor med press ovanpå och blåser försiktigt med hårtork. Letar hysteriskt efter husmorstips på nätet och läser att man ska gnida in en "tunn blandning av matolja och salt". Det har jag gjort. Det ser ut att bli bättre. Nu återstår bara att vänta och se om de varar...

Inga kommentarer: